تریکومونیازیس؛تک یاخته ی انگلی از پیشگیری تا درمان

avimehrclinic-Trichomonas

Trichomoniasis

تریکومونیازیس یک بیماری تک یاخته ای انگلی است که پرندگان اهلی، کبوترها، و شاهین ها را مبتلا می کند. این بیماری در دستگاه گوارش به دو فرم خفیف و حاد به وجود می آید.فرم خفیف که با افسردگی، کاهش وزن و اسهال زرد آبکی با بوی بد مشخص می‌شود و در فرم حاد که با افسردگی، آب‌ریزش و بی اشتهایی مشخص می‌شود. بیشتر پرندگانی که در قفس پرورش داده میشوند وپرندگان اهلی و شکاری (به جز پرندگان آبزی) نسبت به این بیماری حساس هستند. اما این بیماری در پرندگان جوان جدی تر است. پرندگان بهبودیافته تا آخر عمر ناقل باقی می مانند.

چه چیزی باعث تریکومونیازیس میشود؟

تریکومونیازیس در اثر عفونت با تک یاخته انگلی Trichomonas gallinae ایجاد می شود. این تک یاخته میتواند سبب بروز بیماری شود.  از طریق تماس پرنده به پرنده یا تماس با بستر، خوراک یا آب آلوده منتقل میشود.

پیشگیری و درمان تریکومونیازیس

روش هایی برای کنترل این بیماری وجود دارد برای مقابله با این بیماری پیشگیری مهم ترین اقدامی است که میتوان انجام داد.

پیشگیری نیازمند امنیت زیستی و اقدامات مدیریتی مناسب برای از بین بردن منابع عفونت است.مانند:

  • استخر های راکد اطراف را تخلیه کنید
  • پرندگان وحشی را از پرندگان خود دور نگه دارید
  • پرندگان جوان را از بزرگسالان جدا کنید
  • پرندگان سالم را از پرندگان درگیر جدا کنید

درمان این بیماری اغلب با داروهای شیمیایی انجام میشود اما استفاده از این داروها در گله های تجاری دارای محدودیت مصرف میباشند.امروزه داروهای گیاهی جایگزین داروهای شیمیایی شده اند چرا که محدودیت مصرف ندارند و سبب ایجاد مقاومت دارویی این تک یاخته نیز نمیشوند.

 داروهای گیاهی جایگزین

مطالعات بسیاری منتشر شده اند که کاربرد گیاهان و ترکیبات گیاهی را در مقابله با تک یاخته ها نشان می دهند. گیاهان ترکیبات فیتوشیمیایی مختلفی از جمله فنول ها، پلی استیلن ها، آلکالوئیدها، پلی ساکاریدها، ترپنوئیدها و روغن های فرار حاوی مقادیر زیادی ترکیبات فعال تولید می کنند که می توانند بر مسیرهای سیگنالینگ متفاوتی که در بیماری های مختلف نقش دارند تاثیر گذار باشند. از مهمترین و کارآمدترین ترکیبات گیاهی موثر بر انگل ها می توان به تانن ها اشاره کرد. در بیماری کوکسیدیوز تانن ها با کاهش اسپرولاسیون اووسیست انگل ها سبب مهار چرخه زندگی آن ها می شوند. به این صورت که به دیواره اووسیست ها نفوذ کرده و به سیتوپلاسم آن ها آسیب می رسانند. همچنین آنزیم های درون ریز مسئول فرآیند اسپرولاسیون را غیرفعال می کنند و سبب ایجاد اسپروسیت های غیر طبیعی در درون اووسیست ها می شوند. برخی از گیاهان متعلق به جنس آرتمیزیا حاوی سسکوئیترپن لاکتون هایی بنام آرتمیزینین هستند که دارای خاصیت ضد پروتوزوآ می باشند. آرتمیزینین سبب کاهش دفع انگل شده و همچنین تبدیل به نوع عفونت زا را نیز کاهش می دهد. کاهش دفع انگل می تواند به کنترل بیماری و جلوگیری از انتقال و گسترش آن کمک نماید. آلیسین از دیگر ترکیبات موثر بر انگل ها است. آلیسین با غیر فعال کردن آنزیم های پاتوژن ها که حاوی گروه تیول می باشند بطور موثری باعث مهار چرخه انگل می شود. آلیسین همچنین سبب بهبود ضریب تبدیل خوراک از طریق بهبود مورفولوژی پرزهای روده کوچک می گردد. مطالعات نشان می دهد مجموع این ترکیبات گیاهی به طور سینرژیک از طریق مهار رشد و تکثیر انگل ها، در پیشگیری و درمان بیماری موثرند و باعث بهبود محیط روده می گردند.

ترکیب گیاهی کوکسیفیت،تمامی ترکیبات موثره بر این انگل را دارد و میتوان جهت پیشگیری و درمان این بیماری از آن استفاده کرد. می توان برای پیشگیری و درمان تریکومونیازیس در طیور گوشتی و تخم گذار از محصولات کوکسی فیت (مخلوط در دان) و کوکسی فیت ال (محلول خوراکی) استفاده نمود. این محصولات بر پایه ترکیبات موثره موجود در جفت بلوط، سیر و آرتمیزیا آنوآ فرموله شده و علاوه بر اینکه دارای خاصیت ضد کوکسیدیوزی می باشد، به دلیل اثر ضد باکتریایی ترکیبات خود از ورم روده های باکتریایی نیز پیشگیری می کند و ضریب تبدیل خوراک را هم بهبود می بخشد. هم چنین امکان ایجاد مقاومت دارویی علیه آن وجود ندارد و به دلیل نداشتن بقایای بافتی نیازی به دوره پرهیز از مصرف ندارد.

برای اطلاعات بیشتر کوکسی فیت اینجا کلیک کنید.

برای اطلاعات بیشتر کوکسی فیت ال اینجا کلیک کنید.

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *