سیستم ردیابی سلامت (HTSi):از بی ثباتی سلامت روده نیمچه های گوشتی در فصل تابستان و ارتباط آن با عفونت کوکسیدیوز خبر داد.

avimehrclinic - poultry-coccidia-coccidiosis-E.tenella-E.maxima

HTSiدر سال 2023 گزارشی ارائه کرد که حاوی اطلاعاتی از سلامت روده پرندگان در طول سال 2022 که از معاینه 5244 پرنده پس از مرگ و 743 فارم مرغ گوشتی در 314 مزرعه در بریتانیا جمع آوری شده بود. لوئیس اشورث، مشاور فنی Elanco HTSi، در توضیح این یافته‌ها گفت:

«در طی دو سال گذشته، ما شروع به مشاهده روند تکراری کرده‌ایم که در آن سلامت روده در ماه‌های تابستان بی‌ثبات می‌شود. در سال 2022، ما شاهد کاهش  امتیاز یکپارچگی روده در طول بهار بودیم، که این میزان بسیار فراتر از آنچه در سال2021 مشاهده شد،بود.شرایط دوباره از پاییز تا زمستان شروع به بهبود کردند و میزان یکپارچگی روده تا پایان سال 2022به سطح مورد انتظار بازگشت.»اشورث گفت:که این روند نوظهور احتمالاً به این دلیل است که تولیدکنندگان تابستان را دوره خطر کمتری برای کوکسیدیوز می دانند. ما مشاهده کرده‌ایم که مرغداران اغلب تابستان را «فضای امن» برای تغییر برنامه‌های کوکسیدیوز یا کاهش پروتکل‌های امنیت زیستی می‌دانند. در حالی که برای مرغداران در طول زمستان، مسائل مربوط به پیشگیری کوکسیدیوز از اهمیت بیشتری برخوردار است. به هر حال داده ها حاکی از آن است که این کاهش یکپارچگی مخاط روده در طول تابستان بدلیل افزایش موارد کوکسیدیوز بویژه گونه ایمریا ماگزیما فقط محدود به تابستان همین سال است. بنابر این ممکن است فاکتورهای دیگری نیز در این پدیده نقش داشته باشند. این گزارش نشان می دهد که در طول سال 2022، 18 درصد از پرندگان با ضایعات ناشی از گونه E.maxima بصورت اووسیست های درشت و میکروسکوپی در طول تابستان مواجه شدند، در حالی که این میزان در مدت مشابه در سال 2021 تنها 5 درصد بود. در مراحل آخر تابستان نیز شاهد افزایش پنج برابری در انگل E.tenella ایتنلا بودیم، که این گونه از کوکسیدیا احتمالاً باعث افزایش مرگ و میر می شود.علیرغم بهبودهای مخاط روده در زمستان، بی ثباتی اتفاق افتاده در تابستان همچنان پرندگان را تحت تأثیر قرار می دهد، به خصوص مشاهده عارضه درماتیت کف پایی که در اثر ایجاد بستر مرطوب ناشی از اسهال اتفاق می افتد . اشورت در نهایت خاطر نشان کرد که:«حفظ و بهبود مخاط روده سودآوری تولید نیمچه های گوشتی را بدنبال دارد. بعنوان مثال، به ازای هر واحد افزایش در امتیاز یکپارچگی مخاط روده افزایش وزن روزانه 0.04 گرم و ضریب تبدیل 0.13 بهبود می‌یابد.»

برای درک این موضوع، یک شرکت مرغداری که 100 میلیون جوجه گوشتی در سال تولید می‌کند، می‌تواند با بهبود یکپارچگی مخاط روده در طیور گوشتی به میزان ۵ امتیاز، افزایش درآمد 614900 پوندی را تجربه کند،هدفی بسیار قابل دستیابی است که با مدیریت صحیح اتفاق می افتد.

باتوجه به گزارشات اعلام شده پیشگیری و درمان کوکسیدیوز جهت حفظ سلامت روده نیمچه های گوشتی امری مهم تلقی میشود که بدین منظور از داروی ضد کوکسیدیوز،ترکیب گیاهی و بدون عوارض کوکسی فیت میتوان استفاده نمود.علاوه بر آن ترکیباتی مانند سین بیوفیت پی جهت درمان زخم های گوارشی و بهبود فلور میکروبی و عملکرد روده طیور میتواند مفید باشند.

منبع:https://www.poultrynews.co.uk/health-welfare/report-highlights-the-need-for-consistent-coccidiosis-prevention.html

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد کوکسیفیت اینجا کلیک کنید

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد سین بیوفیت پی اینجا کلیک کنید

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *