شیوع مداوم آنفلوانزای مرغی در حیوانات برای انسان خطرآفرین است

avimehrclinic - Avian Influenza-Poultry immune system

شیوع فعلی آنفلوانزای پرندگان (avian influenza)باعث ویرانی جمعیت حیوانات از جمله طیور،پرندگان وحشی و برخی پستانداران شده و به معیشت کشاورزان و تجارت مواد غذایی آسیب وارد کرده است. اگرچه این شیوع تا حد زیادی حیوانات را تحت تأثیر قرار می دهد، اما خطرات مداومی برای انسان به همراه دارد.سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (FAO)، سازمان جهانی بهداشت (WHO) و سازمان جهانی بهداشت حیوانات (WOAH) ازکشورها خواست که در بخش های مختلف با یکدیگر همکاری کنند تا بیشترین تعداد حیوانات را نجات دهند و از مردم محافظت کنند ویروس‌های آنفلوانزای پرندگان معمولاً در بین پرندگان پخش می‌شوند، اما افزایش تعداد تشخیص‌های آنفلوانزای پرندگان H5N1 دربین پستانداران – که از نظر بیولوژیکی به انسان نزدیک‌تر از پرندگان هستند – این نگرانی را ایجاد می‌کند که ویروس ممکن استراحت‌تر انسان را آلوده کند. علاوه بر این، برخی از پستانداران ممکن است منجر به ظهور ویروس های جدیدی شوند که می تواندبرای حیوانات و انسان مضرتر باشدنسل غاز/گوانگدونگ ویروس آنفولانزای پرندگان H5N1 برای اولین بار در سال 1996 پدیدار شد و از آن زمان تاکنون باعث شیوع در پرندگان شده است. از سال 2020، گونه‌ای از این ویروس‌ها متعلق به H5 به تعداد بی‌سابقه‌ای از مرگ و میر در پرندگان وحشی و طیور در بسیاری از کشورهای آفریقا، آسیا و اروپا منجر شده است. در سال 2021، ویروس به آمریکای شمالی ودر سال 2022 به آمریکای مرکزی و جنوبی گسترش یافت.در سال 2022، 67 کشور در پنج قاره، شیوع بیماری آنفولانزای مرغی H5N1 در طیور و پرندگان وحشی را به WOAH گزارش کردند که بیش از 131 میلیون طیور اهلی به دلیل مرگ یا معدوم سازی در مزارع و روستاهای آسیب دیده تلف شدند. در سال 2023،14 کشور دیگر شیوع بیماری، عمدتا در قاره آمریکا را گزارش کردند، زیرا این بیماری همچنان در حال گسترش است. چندین رویدادمرگ انبوه در پرندگان وحشی گزارش شده است که ناشی از ویروس آنفولانزای A(H5N1)  است.

نظارت بر افزایش اخیر شیوع در میان پستانداران

اخیراً گزارش‌های فزاینده‌ای مبنی بر شیوع‌های مرگبار در میان پستانداران نیز توسط ویروس‌های آنفولانزای A(H5) – از جملهA(H5N1) – منتشر شده است. 10 کشور در سه قاره از سال 2022 شیوع بیماری در پستانداران را به WOAH گزارشکرده‌اند. احتمالاً کشورهای بیشتری وجود دارند که هنوز شیوع بیماری در آنها شناسایی یا گزارش نشده است. پستانداران خشکی ودریایی هر دو تحت تاثیر قرار گرفته اند، از جمله شیوع بیماری در راسو پرورشی در اسپانیا، فوک ها و شیرهای دریایی در پرو و شیلی، که حداقل 26 گونه شناخته شده است. ویروس H5N1 همچنین در حیوانات اهلی مانند گربه و سگ درچندین کشور شناسایی شده است، با تشخیص اخیر H5N1 در گربه توسط مقامات در لهستان اعلام شده است.

بدین منظور افزایش و تقویت سیستم ایمنی پرندگان میتواند به پیشگیری این بیماری کمک کند. داروهای ایمونوپروپوفیت و اکینامول دو داروی گیاهی و بدون عوارض برای افزایش و سیستم ایمنی میباشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر برای ایمونوپروپوفیت اینجا کلیک کنید

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *