پاتوژن های اصلی سرکوب کننده سیستم ایمنی و استفاده از محرک های ایمنی در طیور

avimehrclinic -Main- immunosuppressive-pathogens-the use-of-immunostimulants-in poultr-

پاتوژن‌های با اثر سرکوب‌کننده سیستم ایمنی، به‌ویژه آنهایی که منشا ویروسی دارند، مانند ویروس بیماری گامبورو یا ویروس بیماری نیوکاسل، از جمله عوامل خسارات اقتصادی زیادی در طیور در سراسر جهان هستند.

سرکوب سیستم ایمنی یک اختلال پاتولوژیک موقت یا دائمی در عملکرد سیستم ایمنی است که در اثر آسیب مستقیم یا غیرمستقیم به سیستم ایمنی ایجاد می شود. سرکوب سیستم ایمنی شروع بیماری های ثانویه را افزایش می دهد، پاسخ واکسن را کاهش می دهد و بر پارامترهای تولیدی حیوانات تأثیر می گذارد. طیف گسترده ای از عوامل بیماری زا که می توانند بر سیستم ایمنی پرندگان تأثیر بگذارند گزارش شده است.

پاتوژن های اصلی سرکوب کننده سیستم ایمنی در طیور دارای علت ویروسی هستند و ویروس بیماری گامبورو (IBDV)، ویروس بورسیت عفونی، ویروس بیماری نیوکاسل (NDV) و ویروس برونشیت عفونی (IBV) مهمترین آنها هستند.

سرکوب سیستم ایمنی می تواند به دلیل ترکیب این عوامل بیماری زا با عوامل استرس زا مختلف مانند وجود دمای بالا، وجود مایکوتوکسین ها در خوراک یا تراکم پرورش بالا ایجاد شود.

پیشگیری صحیح از بیماری های سرکوب کننده سیستم ایمنی برای جلوگیری از بیماری های ثانویه جهت بهبود سودآوری فارم ضروری است.

استفاده از محرک های سیستم ایمنی در طیور

سرکوب سیستم ایمنی توسط انواع مختلف میکروارگانیسم‌ها به‌ویژه ویروس‌های ذکر شده و همچنین انواع مختلف باکتری‌ها، قارچ‌ها و مایکوتوکسین‌ها، باعث افزایش حساسیت پرندگان به بیماری‌های ثانویه می‌شود که باعث کاهش تولید و کاهش پاسخ طیور به واکسن می‌شود. معمولاً در روز اول واکسیناسیون علیه این سه بیماری ویروسی انجام می شود. زمان واکسیناسیون مجدد به تیتر آنتی بادی تولید شده توسط پرندگان پس از اولین واکسیناسیون بستگی دارد. توجه به این نکته مهم است که پاسخ واکسنی که حیوان می تواند پس از واکسیناسیون ایجاد کند به وضعیت ایمنی حیوان قبل از تزریق واکسن بستگی دارد. بنابراین، اگر حیوانی قبل از دریافت واکسن دچار نقص ایمنی شود، پاسخ واکسن کافی ایجاد نمی کند و از بیماری محفوظ نمیماند.

avimehrclinic-Immunostimulant-pronutrients.jpg

در حال حاضر محصولات محرک ایمنی طبیعی بر پایه مواد مغذی در بازار موجود است، مواد مغذی محرک ایمنی مولکول‌های فعالی با منشا گیاهی هستند که با افزایش بیان ژن‌های مرتبط با پاسخ ایمنی هومورال و سلولی در سطح متاژنتیک عمل می‌کنند. نشان داده شده است که مواد مغذی محرک ایمنی باعث بهبود پاسخ ایمنی سلولی، تحریک فعالیت ماکروفاژها و نوتروفیل ها و تولید سیتوکین های پیش التهابی می شوند. در عین حال، آنها پاسخ ایمنی هومورال را تقویت می کنند و سنتز آنتی بادی ها را توسط سلول های پلاسما تحریک می کنند.

مواد مغذی محرک سیستم ایمنی، پاسخ ایمنی غیر اختصاصی یا سلولی و پاسخ ایمنی خاص یا هومورال را افزایش می دهند.

avimehrclinic-immunostimulant-pronutrientsntibody-titers-immunosuppressive-pathogens-the-vaccine-response.jpg

(نمودار 1):مطالعات متعددی انجام شده است که نشان می‌دهد چگونه استفاده از مواد مغذی محرک ایمنی باعث بهبود تیتر آنتی‌بادی در برابر پاتوژن‌های اصلی سرکوبگر سیستم ایمنی با توجه به طیور می‌شود . استفاده از این مولکول‌های فعال، پاسخ واکسن حیوانات را تضمین می‌کند و امکان استفاده از سویه‌های واکسن کمتر خطرناک را فراهم می‌کند.تیتر آنتی بادی به دست آمده در هفته 33 در جوجه های واکسینه شده علیه بیماری گامبورو (IBD)، برونشیت عفونی پرندگان (IB) و بیماری نیوکاسل (ND) زنده است. حیوانات در گروه T1 مواد مغذی محرک ایمنی دریافت کردند، در حالی که گروه های T2 و T3 هیچ محرک ایمنی دریافت نکردند.

علاوه بر این، اینها مولکول هایی با منشاء گیاهی هستند که نیازی به دوره ترک ندارند، بنابراین می توان از آنها برای اطمینان از وضعیت ایمنی حیوانات در آخرین مرحله از چرخه تولید که استفاده از آنتی بیوتیک ها مجاز نیست استفاده کرد.

یکی از راهکار هایی که می توان برای کنترل و پیشگیری انواع بیماری های ویروسی به کار برد استفاده از داروی کاملا طبیعی تقویت کننده ایمنی ایمونوپروپوفیت است. این محصول حاوی عصاره پروپولیس، شیرین بیان و سرخارگل (اکیناسه) می باشد و ایمنی سلولی و همورال و قدرت فاگوسیتوز را تقویت می کند. ایمونوپروپوفیت با تقویت ایمنی، مقاومت طیور را نسبت به پاتوژن های بیماری زا، بالا برده و از دفع و انتشار ویروس هم جلوگیری می کند. به علاوه مصرف آن در کنار واکسیناسیون می تواند سبب افزایش تولید آنتی بادی و بهبود پاسخ به واکسیناسیون شود.

برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید

نتیجه گیری

1. پاتوژن‌های با اثر سرکوب‌کننده سیستم ایمنی، به‌ویژه آنهایی که علت ویروسی دارند، مانند ویروس بیماری گامبورو یا ویروس بیماری نیوکاسل، مسئول خسارات اقتصادی زیادی در صنعت طیور در سراسر جهان هستند.
  2. واکسیناسیون به عنوان اصلی ترین اقدام پیشگیری در برابر این بیماری ها استفاده می شود. با این حال، لازم است از وضعیت ایمنی حیوانات قبل از تجویز واکسن اطمینان حاصل شود تا پاسخ واکسن کافی به دست آید.
  3. استفاده از مواد مغذی محرک ایمنی، مولکول‌های فعال با منشاء گیاهی، سیستم ایمنی سلولی و هومورال را تحریک می‌کند. تجویز این مولکول‌ها باعث افزایش سنتز آنتی‌بادی‌ها می‌شود و پاسخ واکسن را تضمین می‌کند. استفاده از مواد مغذی محرک ایمنی باعث بهبود مقاومت طبیعی در برابر عفونت ها می شود.