بهینه سازی امنیت زیستی کارخانه خوراک طیور

هدف امنیت زیستی جلوگیری از ورود عوامل بیماریزا به گله های طیور است و وضعیتی از سلامتی را تامین می كند كه به منظور دستیابی به تولید مطلوب و رفاه گله و جوجه های آن مناسب و نهایتا باعث جلوگیری از خسارت های اقتصادی می شود .امنیت زیستی شامل روش های بهینه، با صرفه و کارآمد کنترل، پیشگیری و ریشه کنی انواع بیماری های طیور می باشد. روش های مختلف پیشگیری شامل بهسازی، بهداشت، مدیریت علمی و صحیح، واکسیناسیون، تغذیه و مسایل مربوط به آن، کنترل مداوم بیماری های متداول، قرنطینه و آموزش می باشد. یک برنامه کامل امنیت زیستی شرایطی را فراهم می کند که عامل بیماری به محیط مزرعه پرورش طیور وارد نشده و یا در صورت حضور شدیداً تحت کنترل و به یک سطح نسبتاً و یا کاملاً بی خطر مبدل گردد.

avimehrclinic-Biosecurity-poultry.png

چهار مرحله برای ایمنی زیستی کارخانه خوراک طیور عبارتند از:

  • تجهیزات را خشک نگه دارید
  • جلوگیری از گسترش عوامل بیماری زا
  • تجهیزات را تمیز و ضد عفونی کنید
  • پاتوژن ها را حذف کنید

ناقل های زیادی برای انتقال پاتوژن وجود دارد و آب یکی از آنهاست. یک مرکز فراوری خوراک ایمن همیشه خشک و عاری از هر گونه آب ساکن نگه داشته می شود.

تجهیزات را خشک نگه دارید

به هر قیمتی باید از آب راکد پرهیز کرد، زیرا به یک حوضچه باکتریایی و ناقل اصلی ویروس‌ها و سالمونلا تبدیل می‌شود. وسایل نقلیه از میان آب عبور می‌کنند، مردم در آن راه می‌روند، پرندگان، جوندگان و سایر حیوانات از آن آب می‌نوشند و به این ترتیب عوامل بیماری‌زا پخش می‌شوند.

یکی از مناطقی که آب می تواند در آن جمع شود ایستگاه ضد عفونی خودرو است. وسایل نقلیه ای که وارد یک منطقه تخت قرنطینه می شوند باید قبل از ضد عفونی شسته شوند، اما نباید اجازه داد آب در داخل ایستگاه ضد عفونی جمع شود. زهکشی ناکافی منجر به آب راکد می شود. از آنجایی که برخی از مواد ضدعفونی کننده می توانند ظرف دو تا سه ساعت پس از استفاده از بین بروند، هر آب باقیمانده ای که بماند می تواند ایستگاه ضد عفونی کننده را به یک مخزن باکتری تبدیل کند.

 این ایستگاه‌های ضدعفونی به همراه هر روش ضدعفونی باید با نمونه‌برداری‌های معمول مکرر اعتبارسنجی شوند تا اثربخشی آنها تایید شود.

در نهایت، مهم است که مناطق فراوری و ذخیره سازی خوراک به گونه ای طراحی شوند که باران و رطوبت را از تجهیزات حمل و نگهداری مواد دور نگه دارند.

 

 ناقلین پاتوژن را از بین ببرید

گرد و غبار، جوندگان، پرندگان وحشی، وسایل نقلیه و تردد افراد نیز از عوامل بالقوه پخش کننده باکتری ها و ویروس ها هستند.

سالمونلا بر روی مواد آلی مانند گرد و غبار رشد می کند، زیرا در صورت ورود گرد و غبار آلوده به مناطق تخت قرنطینه، غذا و وسیله موثری برای آلودگی  احتمالی فراهم می کند.

 جوندگان، حشرات و پرندگان همگی میزبان باکتری ها و ویروس ها هستند ومیتوانند به سرعت عوامل بیماری زا را در سراسر کارخانه پخش کنند. هنگامی که این موجودات ساکن شدند، از بین بردن کامل آنها بسیار دشوار است. بنابراین، تمرکز اصلی باید این باشد که آنها را از ابتدا دور نگه داریم. ساختمان‌های روباز باید همیشه و با روش‌های مناسب برای محافظت از پرندگان و جوندگان بسته شوند.

تردد روزانه افراد و وسایل نقلیه نیز می تواند عوامل بیماری زا را در سراسر کارخانه تولید خوراک پخش کند. جداسازی وسایل نقلیه حامل مواد اولیه از سایر تاسیسات بسیار مهم است. رانندگان تحویل مواد اولیه باید دسترسی به تاسیسات آسیاب خوراک نداشته باشند و آنها باید یک اتاق انتظار و سرویس بهداشتی جداگانه داشته باشند. این تاسیسات باید با استفاده از تابلوهایی با دستورالعمل های خاص برای رانندگان تحویل، جریان ترافیک مواد خام را هدایت کند. دروازه ها، نرده ها و درهای قفل شده نیز به نگه داشتن کارمندان و همچنین بازدیدکنندگان در مناطق مربوطه کمک می کند.

تجهیزات را تمیز و ضدعفونی کنید

تمام سطوح انبار و آسیاب خوراک از جمله دیوارهاو کف باید به طور مرتب تمیز شوند. یک برنامه سالم سازی کارخانه خوراک با مدیریت صحیح شامل این مراحل مهم است:

1: تمام تجهیزات غیر ضروری، بسته بندی شده را از کف و دیوار پاک کنید.

2: گرد و غبار،تارهای عنکبوت را از بین ببرید و گرد و غبار را از دیوارهای انبار و آسیاب، لبه ها و تجهیزاتی مانند موتورهای الکتریکی پاک کنید.این مرحله باید با دست و با استفاده از برس، سوهان، بیل، جارو و جاروبرقی برای حذف ذرات گرد و غبار انجام شود. به یاد داشته باشید که برای این مرحله از آب که امکان رشد باکتری ها را فراهم می کند یا هوای فشرده استفاده نکنید زیرا این کار باعث پخش گرد و غبار و عوامل بیماری زا بالقوه در محیط آسیاب می شود.

3: از تمیز و خشک بودن کف، دیوارها، تجهیزات و ماشین آلات اطمینان حاصل کنید.

4: از ضدعفونی ها نیز می توان استفاده کرد. به خاطر داشته باشید که همه ضدعفونی کننده ها برای اثربخشی به زمان تماس مشخصی نیاز دارند. با مشخصات ضد عفونی کننده، از جمله زمان تماس، رطوبت و محدوده دمای موثر آشنا شوید.

 

عوامل بیماری زا را از بین ببرید

«یک طرح امنیت زیستی واقعی به یک «مرحله حذف پاتوژن» نیاز دارد.»

 مراحل 1تا 3 برای جلوگیری از آلوده‌کردن مجدد خوراک نهایی به عوامل بیماری زا طراحی شده‌اند.این مرحله اطمینان بیشتری در ریشه کنی سالمونلا از خوراک نهایی فراهم می کند. در حالی که بسیاری از روش های حذف پاتوژن در دسترس هستند.ازعملیات حرارتی مستقیم در دمای 86 درجه سانتی گراد (187 درجه فارنهایت) به مدت شش دقیقه در رطوبت نسبی 15 درصد استفاده می کند.

بهبود مستمر برنامه امنیت زیستی باعث کاهش بیشتر خطر عوامل بیماری زا بیماری زا می شود و کیفیت خوراک تحویلی را به حداکثر می رساند. با کنترل هر چیزی که در اختیار شماست، آگاهانه تمام عوامل بیماری زا را در خوراک خود قبل از ارسال از بین می برید و نقش خود را برای دور نگه داشتن آنها از زنجیره غذایی انجام می دهید. خوراک Biosecure بخش مهمی از تولید طیور است و به تولیدکنندگان کمک می‌کند تا غذا را روی میز خانواده‌ها در سراسر جهان قرار دهند.

باتوجه به این موضوع که کنترل پاتوژن ها و  عوامل بیماری زا کاری دشوار است باید در خوراک از ترکیباتی که از گسترش و ورود این عوامل به چرخه ی تولید جلوگیری میکند استفاده کنیم.

  • محصول کاملا طبیعی و گیاهی آنتی آمونیوم اکسترا  تنها گزینه مناسب و بدون عوارض برای ضدعفونی کردن خوراک است. این محصول علاوه بر ضد عفونی کردن خوراک، منجر به طولانی شدن زمان عبور مواد مغذی در لوله گوارش شده و در نتیجه با بهبود جذب مواد مغذی، ضریب تبدیل خوراک را هم کاهش می دهد.

برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *