تانن؛بهبود عملکرد دستگاه گوارش طیور

avimehr-poultry1

مقدمه

تانن های گیاهی،ترکیبات پلی فنولی محلول در آب با وزن های مولکولی متفاوت هستند که به وفور در طبیعت یافت می شوند و توانایی رسوب پروتئین ها را دارند. تانن ها را می توان به دو دسته ی متراکم و قابل هیدرولیز طبقه بندی کرد که از نظر اهمیت تغذیه ای و اثرات سمی متفاوت میباشند. تانن های متراکم به راحتی در روده تجزیه نمی شوند، در حالی که تانن های قابل هیدرولیز در اثر فعالیت های میکروبی و اسیدی بصورت فنولیک های ساده تر تجزیه میشوند.

شواهد علمی فعلی نشان می دهد که پتانسیل قابل توجهی در استفاده از تانن برای افزایش سلامت حیوانات به طور کلی و به ویژه نشخوارکنندگانی مانند گاو، آهو و گوسفند وجود دارد. غلظت‌های کم تا متوسط تانن ممکن است عملکرد دستگاه گوارش را به دلیل کاهش تخریب پروتئین در شکمبه و افزایش متعاقب آن در جریان اسید آمینه به روده کوچک در تغذیه بهبود بخشد.

شاه بلوط (Castanea sativa؛ دارای تانن های قابل هیدرولیز) و کبراکو(Schinopsis lorentzii،دارای تانن های متراکم) برخی از رایج ترین تانن های موجود تجاری هستند. این تانن ها به دلیل اثر مفیدشان بر عملکرد حیوانات، به عنوان افزودنی های خوراک تجاری در نشخوارکنندگان استفاده می شوند.

avimehr-Castanea-sativa

خلاصه

تانن های گیاهی ترکیبات پلی فنولی محلول در آب با وزن های مولکولی متفاوت هستند که به وفور در طبیعت یافت می شوند. رژیم غذایی بسیاری از حیوانات در طبیعت حاوی مقادیر قابل توجهی تانن است. همچنین از تانن های تجاری در صنایع دام و طیور به عنوان افزودنی های غذایی برای بهبود عملکرد حیوانات استفاده می شود. به منظور تعیین بیشتر ظرفیت تانن ها برای مهار توسعه بیماری های روده ای توسطباکتری کلستریدیوم پرفرنژنس ، در این مقاله  اثر تانن های موجود در گیاهان کبراکو، شاه بلوط یا ترکیبی از هر دو را بر روی کلستریدیوم پرفرنژنس ((C. perfringens و سموم آنها ارزیابی کردیم.

 طبق نتایج آزمایشات انجام شده مشخص شد که رشد باکتری C. perfringens (انواع A، B، C، D و E) به دست آمده از روده حیوانات سالم و بیماربسته به دز استفاده شده در حضور تانن‌های گیاهان کبراچو، شاه بلوط، ترکیبی از هر دو یا یک فرمول تجاری خاوی این مواد کاهش یافت. اگرچه حداقل غلظت بازدارنده هر دو تانن بین جدایه‌ها متفاوت بود، اما هیچ تفاوت آماری معنی‌داری بین جدایه‌های حیوانات سالم یا بیمار مشاهده نشد. تجزیه و تحلیل مقایسه ای نشان داد که غلظت مهارکننده تانن کبراچو،بررشد کلستریدیوم پرفرنژنس بیشتر از تانن شاه بلوط بود. در واقع اثر ضد باکتریایی تانن کبراچو با افزودن 25 درصد تانن شاه بلوط تا 20 برابر و با 75 درصد تانن شاه بلوط تا 85 برابر افزایش یافت. فعالیت ضد باکتریایی محصول تجاری تا حدود 50 برابر بیشتر از تانن کبراچو به تنهایی بود. تانن موجود در گیاه کبراکو فعالیت باکتری کشی جزئی را نشان داد، در حالی که فعالیت تانن شاه بلوط عملکرد قوی تری داشتند. هر دو تانن قادر به کاهش فعالیت آلفا توکسین لسیتیناز و سمیت سلولی سم اپسیلون در سلول‌های MDCK بودند. این نتایج نشان می دهد که رژیم غذایی حاوی تانن می تواند برای پیشگیری از برخی بیماری های کلستریدیایی مفید باشد.

منبع:https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0378113510001847

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد ترکیبات تانن دار قابل استفاده در خوراک طیور اینجا کلیک کنید

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *