استرس گرمایی؛چالش صنعت طیور

avimehrclinic - Heat stress bird-avian

تنش گرمایی در پرندگان ناشی از افزایش دما به ویژه در طول تابستان، یک چالش بزرگ برای طیور و تولید تخم مرغ محسوب میشود که منجر به خسارات اقتصادی قابل توجهی برای این صنعت می شود. تصمیمات صحیح و اجرای اقدامات مدیریتی و تغذیه ای مناسب در برخورد با افزایش دما به کاهش اثرات نامطلوب تنش گرمایی در طیور گوشتی و تخمگذار کمک می کند. آماندا مانتووانی می‌گوید: «طیور توانایی تولید گرما را دارند، به این معنی که می‌توانند دمای بدن خود را حتی با تغییرات دمای محیط حفظ کنند در واقع محدوده دمایی 18 تا 25 درجه سانتیگراد،دمای آسایش برای طیور نامیده میشود. هنگامی که دمای محیط به زیر این محدوده دمایی می‌رسد، پرنده دچار «استرس سرما» می‌شود و مکانیسم‌های فیزیولوژیکی تولید گرما را فعال می‌کنند. زمانی که دما بالاتر از این محدوده باشد، پرنده وارد “تنش گرمایی” می شود و شروع به استفاده از مکانیسم هایی برای دفع گرما می کند.دماهای خارج از این محدوده سبب کاهش تولید و در شرایط حاد میتواند منجربه افزایش تلفات نیز شود.با توجه به افزایش دما در فصل تابستان،حفظ شزایط محیطی مناسب برای طیور به عنوان یک چالش مطرح میشود. مصرف خوراک، تولید تخم مرغ، وزن تخم مرغ، کیفیت پوسته، کیفیت آلبومین و سرعت رشد تنها برخی از پارامترهایی هستند که تحت تاثیر استرس گرمایی قرار می گیرند.

avimehrclinic - Heat stress bird-avian

علائم استرس گرمایی در طیور شامل: افزایش سرعت تنفس، نفس نفس زدن،دراز کشیدن برای نگه داشتن قفسه سینه در تماس با زمین،افزایش مصرف آب و باز کردن بال ها.

افزایش مصرف آب منجر به عدم تعادل در متابولیسم مواد معدنی می شود رطوبت بسترو در نهایت تولید گاز آمونیاک میشود.بسته به شدت استرس گرمایی، پرندگان به مکانیسم های فیزیولوژیکی دیگری مانند افزایش pH بدن و تولید کورتیزول متوسل می شوند.تمامی این مکانیسم ها سبب افزایش مصرف انرژی میشوند. تخمین زده می شود که یک پرنده می تواند به ازای هر 1 میلی لیتر آب تبخیر شده حدود 540 کیلو کالری انرژی از دست بدهد.

با توجه به خساراتی که استرس گرمایی به صنعت طیور وارد میکند میتوان علاوه بر اقدامات مدیریتی از داروی گیاهی لاوارن استفاده کرد. لاوارن به علت داشتن عصاره گیاه گزنه سبب تقویت کلیه ها شده و با داشتن آهن و ویتامین C مانع از آزادسازی رادیکال های آزاد طی فرایند استرس گرمایی میشود.

جهت اطلاعات بیشتر در مورد داروی گیاهی لاوارن و اثرات آن بر استرس گرمایی اینجا کلیک کنید

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *