نقرس؛اختلال متابولیکی شایع کلیه ها در طیور

avimehrclinic - GOUT IN POULTRY

نقرس یک اختلال متابولیک شایع است که منجر به تجمع غیرطبیعی اورات در پرندگان اهلی می شود.

سطح اسید اوریک در طیور سالم 5-7 میلی گرم در 100 میلی لیتر خون میباشد.در حالی که در طیورمبتلا به نقرس، این عدد به 44 میلی گرم میرسد. کلیه یک اندام حیاتی با عملکرد های متعددی در پرندگان میباشد که مستعد بیماری و اختلالات متفاوتی میباشد و مهمترین آنها سندرم نقرس است. وظیفه اصلی کلیه حفظ ترکیب شیمیایی مایعات بدن (خون) میباشد.کلیه عملکردهای مختلفی را در بدن انجام می دهد، مانند حذف مواد زائد متابولیک و محصولات سمی،حفظ مایعات و الکترولیت های حیاتی،تنظیم حجم خون و تولید هورمون هایی که فشار خون و تولید گلبول های قرمز را تنظیم می کنند. اسید اوریک،معمولاً توسط کلیه از طریق ادرار دفع می شود،هنگامی که عملکرد کلیه متوقف شود، اسید اوریک دررگ ها، رسوب می کند. هایپراوریسمی یک عامل خطر اصلی برای نقرس محسوب میشود و خطر ابتلا به سایر بیماری‌های مزمن از جمله بیماری قلبی متابولیک، بیماری کلیوی و فشار خون را افزایش می‌دهد. هایپراوریسمی نتیجه ترکیبی از یک اختلال متابولیسم پورین داخلی و یک اختلال محیطی بیرونی است. اسید اوریک در سطوح بالا به صورت کریستال‌های اورات مونوسدیم یا کلسیم در مکان‌های مختلف، به‌ویژه در کلیه‌ها و روی غشاهای سروزی کبد، قلب، کیسه‌های هوایی و مفاصل رسوب می‌کند. این کریستال‌ها که در مایعات بافتی نامحلول هستند و انتهای تیز دارند، باعث آسیب فیزیکی به بافت‌ها می‌شوند که منجر به واکنش زنجیره التهاب می‌شود. با این حال، پستانداران دیگر مانند موش‌ها و خرگوش‌ها حاوی اوریکاز هستند و می‌توانند اورات را به آلانتوئین متابولیزه کنند. آلانتوئین محلول در آب بوده و به راحتی دفع می شود. جوجه‌هایی که تحت تأثیر آسیب کلیوی قرار گرفته‌اند می‌توانند تا زمانی که کمتر از یک سوم توده طبیعی کلیه‌شان فعال بماند، به تولید خود ادامه دهند. نقرس،نتیجه آسیب کلیه ناشی از تعدادی عوامل بالقوه است که می تواند عفونی، تغذیه ای، سمی یا احتمالا ترکیبی از این عوامل باشد. اختلال در تعادل مواد معدنی مانند کلسیم و فسفر در رژیم غذایی می تواند منجر به شرایط پاتولوژیک مختلفی از جمله نارسایی کلیه و ایجاد نقرس درطیور شود. غلظت بالای کلسیم جیره (>2%) باعث آسیب کلیوی و نقرس احشایی در جوجه های گوشتی می شود. عدم تعادل مواد معدنی، به ویژه کلسیم و فسفر، یکی از این مشکلات است که باعث زیان اقتصادی برای تولید کنندگانی می شود، که اغلب جیره های طیور را خودشان تهیه می کنند. برخی از عوامل عفونی مانند:ویروس برونشیت عفونی طیورIBV، آستروویروس CAstV و ویروس نفریت طیورANV همراه با عدم اقدامات مدیریتی مناسب سبب نارسایی کلیه و در نهایت منجر به نقرس می شود. اگرچه نقرس مدتی است که به عنوان یک علت مرگ و میر بالای پولت ها و مرغ های تخمگذار شناخته شده است، اما همچنان تشخیص آن یک چالش است. پرندگان می توانند بدون علائم به تولید خود ادامه دهند و تنها اندکی قبل از مرگ علائم جزعی از خود نشان دهند. طیور به دلیل مکانیسم دفع ازت به شکل اوره برای دفع مواد زائد نیتروژنی و نداشتن آنزیم اوره آز، بیشتر مستعد ابتلا به نقرس میباشند. اسید اوریک به خودی خود سمی نیست، اما کریستال های حاصل از رسوب آن می توانند باعث آسیب مکانیکی شدید به بافت هایی مانند کلیه ها، قلب، ریه ها، روده (نقرس احشایی) و همچنین در مفاصل (نقرس مفصلی) شوند.

avimehrclinic - gout-in-poultry

نقرس یک بیماری متابولیک چندعاملی است که شامل عوامل عفونی، عوامل تغذیه ای و اقدامات مدیریتی نامناسب می شود. عوامل عفونی عبارتند از: ویروس برونشیت عفونی (IBV)، ویروس نفریت پرندگان (ANV)، آستروویروس طیور(CAstV) و عوامل تغذیه ای مانند کلسیم بالای(2٪)، پروتئین خام بیش از 30٪، سطوح بالای ویتامین AوD3، کم آبی، کربنات سدیم بالا، سولفات مس، مایکوتوکسین های موجود در خوراک باعث نارسایی کلیه که در نهایت منجر به نقرس می شوند. دمای بالای سالن تخم‌گذاری سبب کاهش مصرف آب شده و در نتیجه شانس ابتلا به نقرس را افزایش می‌دهد. علاوه بر این، محصولاتی مانند آنتی بیوتیک ها، ضد کوکسیدیال ها، مواد شیمیایی و آفت کش ها نیز می توانند باعث ایجاد نقرس در طیور شوند. علائم بالینی نقرس شامل کاهش مصرف غذا و آب، بی حالی، پرهای ژولیده، کاهش وزن و مدفوع غیرطبیعی است. از نظر بالینی، میزان TEC، TLC، Hb و PCV افزایش و آلانین ترانس آمیناز (ALT)، آسپارتات آمینوترانسفراز (AST)، آلکالین فسفاتازها (ALP)، پروتئین کل سرم، آلبومین سرم و هورمون محرک گلوتاتیون (GSH) کاهش میابد. رسوبات سفید گچی از کریستال های اورات در سطح سروزی پریکارد، کبد، روده ها، کیسه های هوایی، کلیه ها و حالب ها مشاهده میشود. از نظر میکروسکوپی،در برش های بافتی رسوب کریستال اورات را در پارانشیم اندام ها همراه با نفوذ سلول های التهابی قابل مشاهده است.

منبع: https://researcherslinks.com/current-issues/Review-Gout-In-Chicken/33/8/4758/html

ترکیب رژیم‌های غذایی کم پروتئین، آب با ترکیبی از داروی گیاهی لاورن میتواند کمک بزرگی به بیماری نقرس و اختلال عملکردی کلیه کند. لاوارن به علت داشتن عصاره گیاه گزنه سبب تقویت کلیه ها شده و با داشتن آهن و ویتامین C مانع از آزادسازی رادیکال های آزاد میشود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد اثرات داروی گیاهی لاوارن بر عملکرد کلیه اینجا کلیک کنید

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *