آیا بتائین می تواند به کاهش هزینه های خوراک کمک کند؟

avimehrclinic-broiler-chicken.jpg

آیا بتائین می تواند به کاهش هزینه های خوراک کمک کند؟

مطالعاتی که اخیرا در مرکز تحقیقات طیور در اسپانیا انجام شده است نشان می دهد که گنجاندن بتائین در جیره طیور می تواند تا 14 درصد از نیازهای متیونین+سیستئین جوجه های گوشتی را تامین کند و در عین حال عملکرد جوجه های گوشتی را حفظ کند.

استراتژی‌های تغذیه ای دقیقی که در جیره جوجه‌های گوشتی اعمال می‌شوند باید چگونگی تأثیر مواد مغذی بر سلامت و عملکرد پرنده و همچنین اقتصادی بودن  تولید را در نظر بگیرند. بتائین نمونه خوبی از یک ماده مغذی است که می تواند از جوجه های گوشتی در مقابل استرس گرمایی محافظت کند وهزینه های تولید مزرعه را کاهش دهد.

بتائین که مدت‌ها به‌عنوان یک ابزار تغذیه‌ای برای کمک به اثرات استرس گرمایی استفاده می‌شود، به‌خاطر تأثیر مثبتش بر متیلاسیون و توانایی آن در جایگزینی موادی مانند کولین کلرید، شناخته شده است.

از آنجایی که قیمت‌ بالای خوراک، عملکرد اقتصادی مرغداری‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد، افزودن مواد خوراکی گران قیمت با ارزش غذایی کم برای رفع چالش‌هایی که جوجه‌های گوشتی با آن مواجه هستند، می‌تواند هزینه‌های تولید را بیش از بیش افزایش دهد. اما فرصتی برای استفاده از مواد تشکیل دهنده در جیره برای کمک به مدیریت هزینه ها و در عین حال حمایت از جوجه های گوشتی که در معرض استرس گرمایی قرار دارند،وجود دارد. اینجاست که ارزش غذایی مواد تشکیل دهنده  خوراک مطرح می شود.

این مهم است که چگونه برخی از افزودنی های خوراک با سایر مواد مغذی تعامل دارند و به طور بالقوه باعث ایجاد بیش از حد مواد مغذی می شوند که فراتر از عملکرد اصلی آنها است. درک ارزش ماتریس یک ماده در فرمولاسیون خوراک می تواند فرصت هایی را برای جلوگیری از مصرف بیش از حد مواد گران قیمت و رفع نیازهای غذایی حیوان با مواد کم هزینه ایجاد کند. چنین استراتژی ممکن است متخصصان تغذیه را قادر سازد تا بخشی از مواد گران‌تر مانند کولین کلرید و متیونین را در رژیم غذایی جایگزین کنند. به خوبی شناخته شده است که بتائین می تواند جایگزین کولین کلرید در اکثر جیره های طیور با اعمال مقادیر ماتریس مشابه شود.

نقش متیونین و تشابه عملکردی بتائین با آن

متیونین به عنوان یکی از مهم ترین اسیدهای آمینه ضروری در سنتز پروتئین، اولین آمینو اسید محدود کننده در جیره جوجه های گوشتی است و معمولا به شکل (DL-Methionine) معمولاً جیره طیور اضافه می شود. متیونین همچنین گروه های سیستئین و متیل را تامین می کند. گروه های متیل به ویژه در کاهش اثرات منفی تنش گرمایی مهم هستند. بتائین همچنین گروه های متیل را فراهم می کند و به آن اجازه می دهد تا با انجام این نقش خاص جایگزین متیونین شود.

یک آزمایش مرغ گوشتی که در مرکز تحقیقات طیور Trouw Nutrition انجام شد، نشان داد که 14 درصد از نیاز متیونین را می‌توان با بتائین جایگزین کرد و در عین حال عملکردی برابر در مقایسه با جیره‌های حاوی متیونین به دست آورد. این آزمایش 35 روز به طول انجامید و تحت شرایط گرمای استاندارد، با استفاده از رژیم غذایی مبتنی بر کنجاله ذرت، گندم و سویا که شامل 300 ppm کولین کلراید بود، انجام شد.

avimehrclinic-boiler-metcys-1
نمودار1:وزن بدن در 35 روزگی

نمودار 1: در این آزمایش 6 گروه بررسی شدند.یک گروه کنترل با بتائین اضافه شده و به طور کامل نیازهای متیونین+سیستئین (Met + Cys) را برآورده می کند. گروهی دیگر بدون بتائین اما با همان محتوای Met+Cys.گروه های  3-6 نیز شامل بتائین 0.2٪ بودند، اما به تدریج درصد Met+Cys موجود را کاهش دادند (شامل DL-متیونین کمتر).

پرندگان در گروه کنترل (T1) به وزن نهایی 2.618 کیلوگرم و FCR:1.32 در سن 35 روزگی دست یافتند.

avimehrclinic-met-betaeen-
نمودار2:ضریب تبدیل خوراک در سن1تا 35 روزگی

نتایج در شکل 1 و شکل 2 وزن بدن در روز 35 و FCR را در کل دوره تولید به ازای درصد مورد نیاز Met+Cys تغذیه شده نشان می دهد. قله ها در شکل 1  به این معنی است که وزن نهایی بدن پرندگان یکسان است. از آنجایی که بخش قابل توجهی از نیازهای Met+Cys با استفاده از DL-Met برآورده می شود، افزودن بتائین می تواند تا حدی جایگزین DL-Met شود. شکل 2 کاهش احتمالی مشابه Met+Cys در داده های وزن بدن را نشان می دهد. در سطح عملکرد گروه شاهد بدون بتائین، کاهش 14 درصدی DL-متیونین عملکرد مشابهی را نشان می‌دهد. افزودن بتائین به جیره‌ها با 0.2 درصد حتی فرصتی برای بهبود کارایی تولید تا 0.7 امتیاز فراهم می‌کند در حالی که هنوز 7 درصد DL-متیونین کمتری مصرف می‌کند.

اگرچه این داده های آزمایشی به وضوح ظرفیت بتائین را برای جایگزینی جزئی DL-متیونین نشان می دهد، مهم است که درک کنیم که استفاده از مقادیر ماتریس به دانش و تجربه نیاز دارد. مسیرهای متابولیکی حفظ متیونین و بتائین پیچیده است و ممکن است تحت تأثیر سایر مواد مغذی و عوامل مانند کولین، منبع متیونین و ترکیبات موجود در فرمول قرار گیرد. بنابراین، استفاده از مقادیر صحیح ماتریس یک پیش نیاز است که می تواند تغذیه دقیق را بهبود بخشد و به کاهش هزینه خوراک منجر شود.

موفقیت کلی به درک روشن و کاربرد قوی دانش مواد مغذی متکی است.اما به طور کلی میتوان بیان کرد که بتائین از جوجه هایی که با استرس گرمایی مواجه هستند حمایت می کند و هزینه را از طریق جایگزینی بخشی از کولین کلرید و DL-متیونین،کاهش می دهد.

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *