اثرات پروبیوتیک و پری بیوتیک در مرغ تخمگذار

avimehrclinic-prebiotic-laying-hens.webp

تحقیقات نشان داده است که استفاده از پری بیوتیک در مرغ های تخمگذار می تواند به بهبود عملکرد تولیدی مرغ های تخمگذار بدون استفاده از آنتی بیوتیک کمک کند. افزایش محبوبیت تخم مرغ به عنوان منبع جایگزین پروتئین به جای گوشت منجر به افزایش قابل توجه مصرف تخم مرغ در دهه گذشته شده است. این امر منجر به استفاده تولید کنندگان از آنتی‌بیوتیک‌ها برای درمان عفونت‌ها در گله های تجاری مختلف شده است تا این میزان نیاز جامعه به تخم مرغ برآورده شود. با این حال، ظهور و گسترش جهانی باکتری های مقاوم به آنتی بیوتیک، تولید طیور بدون آنتی بیوتیک را ضروری کرده است.

دستگاه گوارش یکی از مهمترین اندام های بدن است. بر هم خوردن تعادل فلور میکروبی دستگاه گوارش علاوه بر مشکلات گوارشی، سیستم ایمنی را مختل کرده و سلامت حیوان را به خطر می اندازد. محققان و متخصصان  بیوتکنولوژی می‌خواستند جایگزین‌هایی مانند پری بیوتیک‌ها را برای بهبود رشد و عملکرد تخم‌گذاری طیور و افزایش سلامت و رفاه پرنده بررسی کنند.

پروبیوتیک ها نوع مفیدی از باکتری ها هستند که در سلامت روده و حفظ تعادل فلور میکروبی دستگاه گوارش نقش دارند. پری بیوتیک ها مواد مغذی مورد استفاده جهت تامین انرژی باکتری های مفید میباشد و باعث رشد پروبیوتیک ها به صورت اختصاصی و تقویت اثر آن ها می شوند.  این میکروارگانیسم­ ها در دستگاه گوارش، با تولید اسید لاکتیک به میزان زیادی مانع از رشد عوامل پاتوژن شده و خطر ابتلا به بیماری های گوارشی را کاهش می دهند.

محققان اثر پری بیوتیک را بر وزن بدن، تولید تخم مرغ، کیفیت تخم مرغ، پارامترهای بیوشیمیایی خون و بیان ژن‌های مرتبط با عملکرد تولید مثل ارزیابی کردند. نتایج نشان داد که پروبیوتیک ها وزن تخم مرغ، تولید تخم مرغ و کیفیت تخم مرغ را بهبود می بخشد.آن ها همچنین شاهد افزایش فعالیت آنزیم های دستگاه گوترش نیز بودند.

آنالیزهای بافت‌شناسی دستگاه گوارش نشان داد که پر.بیوتیک ها سبب افزایش طول پرزهای دستگاه گوارش با تعداد سلول‌های جامی که باعث بهبود جذب مواد مغذی شده،میشود.

 

پروبیوتیک ها نوع مفیدی از باکتری ها هستند که در سلامت روده و حفظ تعادل فلور میکروبی دستگاه گوارش نقش دارند.

avimehrclinic-prebiotic-in-laying-hens.png

پری بیوتیک ها مواد مغذی مورد استفاده جهت تامین انرژی باکتری های مفید میباشد و باعث رشد پروبیوتیک ها به صورت اختصاصی و تقویت اثر آن ها می شوند.  این میکروارگانیسم­ ها در دستگاه گوارش، با تولید اسید لاکتیک به میزان زیادی مانع از رشد عوامل پاتوژن شده و خطر ابتلا به بیماری های گوارشی را کاهش می دهند.

 به مکمل حاوی پروبیوتیک و پری بیوتیک سین بیوتیک می گویند. در این میان همراه کردن این ترکیبات با عصاره گیاهی، اثر آنها را تقویت کرده و در نهایت منجر به سلامت طیور، کاهش ضریب تبدیل و افزایش تولید و راندمان گله می­ شوند. سین بیوفیت پی محصول ماکیان دام پارس یک افزودنی خوراک متشکل از پروبیوتیک ها، پری بیوتیک و عصاره گیاه شیرین بیان است که به بهبود عملکرد دستگاه گوارش و در نتیجه بهبود عملکرد گله به ویژه در شرایط استرس کمک می کند

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد سین بیوفیت پی اینجا کلیک کنید.

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *