افزایش سیستم ایمنی طیور جهت افزایش پاسخ به واکسن

انواع زیادی از بیماری ها می توانند بر سلامت و تولید مرغ های تخمگذار و پرورشی تأثیر بگذارند.

مرغ های تخمگذار به ویژه در مرحله پرورش مستعد ابتلا به بیماری ها هستند. در این دوره، پرندگان به سرعت در حال رشد و تکامل هستند و سیستم ایمنی آنها هنوز کامل نشده است. بنابراین، تضمین سلامت در این مرحله و واکسینه کردن مرغ ها در طول مرحله پرورش برای ایجاد حفاظت کافی در برابر بیماری هایی که ممکن است در این مرحله و مراحل بعدی تولید رخ دهند، ضروری است. با این حال، پاسخ ایمنی به واکسیناسیون ممکن است محدود باشد، بنابراین افزایش این پاسخ بسیار مهم است.

در دوره ی پرورش واکسن های متعددی استفاده میشود  و از جمله مهم ترین آن ها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

مارک: این بیماری توسط  ویروس آلفاهرپس ایجاد می شود که می تواند منجر به تومورهایی در اعصاب طیور و سایر اندام ها شود. واکسن علیه بیماری مارک در روز اول زندگی یا در ده هفتگی بسته به شیوع در منطقه و نوع واکسن به جوجه ها تزریق می شود.

گامبورو: این بیماری توسط ویروس بیرناویروس ایجاد می شود که می تواند باعث افزایش میزان مرگ و میر و همچنین سرکوب سیستم ایمنی، به ویژه در سنین 3-6 هفتگی شود. واکسن علیه بیماری گامبورو در روز اول زندگی یا در سن دو هفتگی، بسته به نوع واکسن، با واکسیناسیون های بعدی، مانند هفته دهم یا هفته های 18 تا 20، به پولت ها تزریق می شود.

آبله مرغان: این بیماری توسط یک ویروس آبله ایجاد می شود که می تواند منجر به ضایعات روی پوست و مخاط طیور شود. واکسن آبله مرغان معمولاً در سنین 10 تا 16 هفتگی تجویز می شود.

نیوکاسل: این بیماری توسط یک پارامیکسویروس بسیار مسری ایجاد می شود که می تواند منجر به مرگ و میر بالای طیور شود. علائم تنفسی (خس خس سینه، سرفه، صداهای تنفسی)، عصبی (افسردگی، فلجی)، التهاب چشم و گردن، اسهال، تغییر در تولید تخم مرغ و همچنین تغییرات پوسته متفاوت است. واکسن نیوکاسل از هفته اول به پولت ها تزریق می شود، با تکرار بین هفته های 7 تا 18، که ممکن است بسته به نوع واکسن متفاوت باشد.

برونشیت عفونی: این بیماری توسط ویروس کرونا (IBV) ایجاد می شود که می تواند باعث کاهش تولید تخم مرغ و مرگ و میر بالا شود. علائم به گرایش سویه ویروس برای بافت‌های مختلف بستگی دارد، اما از تنفسی گرفته تا کلیوی و تولید مثلی، با اختلال در تخمگذاری و کیفیت پوسته متفاوت است. واکسن برونشیت عفونی به طور مکرر از 1 تا 18 هفتگی تجویز می شود.

علاوه بر این واکسن های اساسی، بسته به وضعیت اپیدمیولوژیک هر مزرعه یا منطقه، می توان واکسن های اضافی نیز تجویز کرد. به عنوان مثال، اگر مزرعه در منطقه ای با شیوع بالای سالمونلا واقع شده باشد، می توان واکسن علیه این باکتری تزریق کرد. همین امر در مورد بیماری هایی مانند مایکوپلاسموز، آنسفالومیلیت پرندگان، لارنگوتراکئیت و غیره صدق می کند.

پیروی از توصیه های دامپزشک برای اطمینان از اثربخشی واکسیناسیون بسیار مهم است. آزمایشات سرولوژیکی نیز برای نظارت بر پاسخ به واکسیناسیون و انجام اصلاحات در برنامه واکسیناسیون در صورت نیاز یا شناسایی نارسایی های احتمالی و علل آنها ضروری است.

افزایش پاسخ واکسیناسیون با مواد مغذی محرک ایمنی

برنامه های واکسیناسیون طراحی شده بخش مهمی از مدیریت سلامت مرغ های تخمگذار است، زیرا می تواند به محافظت از پرندگان در برابر بیماری های جدی، جلوگیری از عوارض ثانویه و تضمین سلامت و  افزایش بهره وری آنها کمک کند.

با این حال، با توجه به تنوع و انبوهی از عواملی که بر پاسخ ایمنی به واکسیناسیون تأثیر می‌گذارند، یک تقویت‌کننده مبتنی بر مکمل‌های مغذی محرک ایمنی در طول مرحله پرورش مرغ توصیه می‌شود.برای رسیدن به اهداف فوق میتوان از داروی کاملا طبیعی تقویت کننده ایمنی ایمونوپروپوفیت استفاده کرد. این محصول حاوی عصاره پروپولیس، شیرین بیان و سرخارگل (اکیناسه) می باشد و ایمنی سلولی و همورال و قدرت فاگوسیتوز را تقویت می کند. ایمونوپروپوفیت با تقویت ایمنی، مقاومت طیور را نسبت به پاتوژن های بیماری زا، بالا برده و از دفع و انتشار ویروس هم جلوگیری می کند. به علاوه مصرف آن در کنار واکسیناسیون می تواند سبب افزایش تولید آنتی بادی و بهبود پاسخ به واکسیناسیون شود.

جهت مطالعه بیشتر در موردایمونوپروپوفیت اینجا کلیک کنید .

نتیجه گیری

به عنوان بخشی از مدیریت سلامت طیور، برنامه های واکسیناسیون برای لایه ها در مرحله پرورش ضروری است. واکسن ها می توانند به محافظت از پرندگان در برابر بیماری های جدی و افزایش رفاه و بهره وری آنها کمک کنند. با این حال، با توجه به طیف گسترده ای از عوامل دخیل در تولید یک پاسخ ایمنی مرتبط با واکسیناسیون، مکمل های پیش مغذی ایمنی تحریک کننده قبل و بعد از تجویز واکسن توصیه می شود. این استراتژی افزایش تولید آنتی بادی های خاص را تضمین می کند و نسبت پرندگان محافظت شده در برابر این بیماری ها را افزایش می دهد. بهبود شاخص‌های تولید و اقتصادی نیز نشان‌دهنده اثربخشی این روش است.

منبع:https://www.veterinariadigital.com/en/articulos/immunisation-of-layers-at-the-rearing-stage/