حفظ سلامت دستگاه گوارش طیور جهت افزایش راندمان تولید و پرورش

avimehrclinic-poultry-gut-health.jpg

سلامت روده برای هضم خوراک و جذب مواد مغذی آن بسیار مهم است.برای اینکه بتوانیم بهترین راندمان را در صنعت تولید و پرورش طیور داشته باشیم باید به تمامی فاکتور های تاثیرگذار بر دستگاه گوارش توجه داشته باشیم.

اگر سلامت روده به خطر بیفتد، هضم و جذب مواد مغذی تحت تأثیر قرار می گیرد و سلامت، عملکرد و رفاه پرندگان به خطر می افتد. دستگاه گوارش (GIT) از تعداد متنوعی از باکتری ها، قارچ ها، تک یاخته ها و ویروس ها (میکروبیوتای روده) تشکیل شده است و حفظ تعادل این میکروارگانیسم ها در دستگاه گوارش بسیار اهمیت دارد.شایان ذکر استن که شرایط محیطی دستگاه گوارش و نوع خوراک مصرفی می تواند بر رشد میکروبیوتای روده تاثیر بگذارد.

حفظ تعادل در فلورمیکروبی دستگاه گوارش

حفظ سلامت روده برای حفظ رشد، سلامت و رفاه پرنده بسیار مهم است. اگر هضم و جذب مواد مغذی به خطر بیفتد، عدم تعادل یا رشد بیش از حد میکروبیوتای روده ممکن است رخ دهد که به نوبه خود بر سلامت و عملکرد پرنده تأثیر می گذارد. تعادل میکروبیوتا در روده می تواند به طور قابل توجهی تحت تأثیر شرایط و مدیریت نگهداری و محیط قرار گیرد.

رژیم غذایی : تغییرات خوراک، مواد خام و کیفیت فیزیکی همگی بر تعادل میکروبیوتای روده  و همچنین میزان هضم و جذب ریز مغذی های مورد نیاز طیور تأثیر می گذارند.

شرایط دوره پرورش: ایجاد شرایط بهینه استاندارد برای اطمینان از رشد بهینه میکروبیوتای روده ضروری است. پرندگانی که تحت شرایط استاندارد و مناسب پرورش داده میشوند، هضم و جذب روده ای آن ها عملکرد خوبی دارد و ظرفیت بیشتری برای مقابله با چالش های دوره پرورش دارند. این نکته بسیار مهم است که پرندگان به راحتی به خوراک و آب دسترسی داشته باشند.

امنیت زیستی: اگر روش‌های پاک‌سازی و ضدعفونی نامناسب باشد، پاتوژن‌ها وارد سالن طیور می‌شوند، قرار گرفتن در معرض این عوامل بیماری‌زا بر سلامت، رشد و تکامل دستگاه گوارش روده تأثیر می‌گذارد.

تنش و استرس: زمان هایی در طول تولید طیور وجود دارد که پرنده دچار استرس می شود، به عنوان مثال در هنگام تعویض خوراک یا واکسیناسیون. در این دوره‌ها، میکروبیوتای روده می‌تواند نوسان داشته باشد و در برخی موارد، اگر مدیریت استاندارد و مناسب نباشد، دیس‌باکتریوز رخ می‌دهد. دیس‌باکتریوز به دنبال عدم تعادل میکروبیوتای دستگاه گوارش ایجاد میشود که غشای مخاطی را نیز تحت تأثیر قرار دهد و منجر به طیف وسیعی از اختلالات گوارشی میشود.

دما و تهویه: دستیابی به شرایط محیطی مناسب باعث افزایش سلامت روده می شود.افزایش یا کاهش بیش از حد دما سبب کاهش بازدهی در عملکرد روده میشود و همچنین تهویه نامناسب پرنده را مستعد درگیری با سایر عوامل بیماری زا میسازد.

مایکوتوکسین ها: مایکوتوکسین‌ها، گروهی از متابولیت‌های ثانویه تولید شده توسط قارچ‌ها میباشند که امروزه به عنوان چالشی جهانی در صنعت طیور مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.  مایکوتوکسین ها در جیره طیور به دلیل آسیبی که به بافت روده پرنده وارد میکنند باعث کاهش راندمان دستگاه گوارش و کاهش سیستم ایمنی در پرنده میشود.

 

نتیجه

حفظ سلامت دستگاه گوارش یک جنبه کلیدی برای اطمینان از بهترین عملکرد و سلامت پرنده است. تمام موارد ذکر شده اعم از مدیریت، آب و هوا،کنترل و درمان بیماری و مواد خام خوراک همگی بر سلامت روده تأثیر می گذارند.با توجه به اهمیت حفظ سلامت دستگاه گوارش میتوان از سین بیوتیک ها استفاده کرد.به مکمل حاوی پروبیوتیک و پری بیوتیک سین بیوتیک می گویند. در این میان همراه کردن این ترکیبات با عصاره گیاهی، اثر آنها را تقویت کرده و در نهایت منجر به سلامت طیور، کاهش ضریب تبدیل و افزایش تولید و راندمان گله می­ شوند. سین بیوفیت پی محصول ماکیان دام پارس یک افزودنی خوراک متشکل از پروبیوتیک ها، پری بیوتیک و عصاره گیاه شیرین بیان است که به بهبود عملکرد دستگاه گوارش و در نتیجه بهبود عملکرد گله به ویژه در شرایط استرس کمک می کند

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد سین بیوفیت پی اینجا کلیک کنید.

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *