اهمیت تقویت سیستم ایمنی برای نجات صنعت طیور

avimehrclinic-chickens-get-vaccinated.jpg

امروزه شاهد بیماری های عفونی در صنعت طیور هستیم که میتوانند بر سیستم ایمنی تاثیر گذاشته و پرنده را به سمت مرگ سوق دهد.در این راستا استفاده از واکسن ها جهت پیشگیری ابتلا و تسلط عوامل بیماری زا بر صنعت طیور امری اجتناب ناپذیر است. در ادامه به طور خلاصه به گروهی از بیماری هایی که میتواند بر سیستم ایمنی تاثیر بگذارد میپردازیم:

بورس عفونی پرندگان یا بیماری گامبورو (IBD) :یک بیماری ویروسی بسیار مسری است که با عفونت بورس فابریسیوس، سرکوب سیستم ایمنی و نفریت نفروز مشخص می شود. این بیماری توسط یک برناویروس ایجاد می شود که منجربه تلفات بالا می شود.

برونشیت عفونی پرندگان (IBV) :یک بیماری ویروسی است که با علائم تنفسی، آسیب های کلیوی و تغییر تولید تخم در مرغ های تخمگذار مشخص می شود. این یک بیماری ناشی از ویروس کرونا است که پرندگان را از 4 هفته زندگی درگیر می کند.

نیوکاسل (ND): یک بیماری ویروسی بسیار مسری است که توسط پارامیکسو ویروس ایجاد می شود. این بیماری با صدمات در سراسر دستگاه گوارش، همراه با علائم عصبی مشخص می شود که منجر به مرگ و میر بالا می شود.

عفونت توسط سه ویروس ذکر شده باعث سرکوب سیستم ایمنی می شود و بنابراین، این ویروس ها به عنوان دروازه ای برای سایر پاتوژن ها عمل می کنند.

امروزه واکسن ها به طور گسترده در صنعت طیور استفاده می شوند، زیرا ارجعیت پیشگیری نسبت به درمان اثبات شده است. برای موثر بودن واکسن ها، استفاده از سویه پاتوژن موجود در مزرعه، استفاده صحیح از آنها و پیروی از برنامه های  توصیه شده و  نگه داشتن سیستم ایمنی در وضعیت مناسب ضروری است.

مواد مغذی تقویت کننده ایمنی عملکرد فیزیولوژیکی سیستم ایمنی را تقویت می کنند، که به نوبه خود بدن پرنده را آماده مبارزه با عفونت ها خواهد کرد. علاوه بر این، هنگامی که این مواد در روزهای قبل و بعد از واکسیناسیون تجویز شوند، ظرفیت ایمنی واکسن  و پاسخ به واکسن ها را بهبود می بخشند.

آیا مواد مغذی محرک ایمنی کارایی واکسن‌ها را در برابر بیماری‌های گامبورو (IBD) و نیوکاسل (NC) و برونشیت عفونی پرندگان (IBV) در طیور بهبود می‌بخشند؟

-مواد مغذی تقویت کننده ایمنی پاسخ به واکسیناسیون علیه بیماری های سرکوب کننده سیستم ایمنی (NC، IBD و IBV) را بهبود میبخشند، زیرا در آزمایشات شاهد افزایش تیتر آنتی بادی در طیوری که این مواد محرک سیستم ایمنی را دریافت کردند بودیم. علاوه بر آن گزارشات از کاهش میزان تلفات نیز خبر دادند. با این حال، مواد مغذی تاثیر قابل توجهی بر وزن نداشتند.

برای رسیدن به اهداف فوق میتوان از داروی کاملا طبیعی تقویت کننده ایمنی ایمونوپروپوفیت استفاده کرد. این محصول حاوی عصاره پروپولیس، شیرین بیان و سرخارگل (اکیناسه) می باشد و ایمنی سلولی و همورال و قدرت فاگوسیتوز را تقویت می کند. ایمونوپروپوفیت با تقویت ایمنی، مقاومت طیور را نسبت به پاتوژن های بیماری زا، بالا برده و از دفع و انتشار ویروس هم جلوگیری می کند. به علاوه مصرف آن در کنار واکسیناسیون می تواند سبب افزایش تولید آنتی بادی و بهبود پاسخ به واکسیناسیون شود.

جهت مطالعه بیشتر در موردایمونوپروپوفیت اینجا کلیک کنید .