ایا عفونت کلی باسیلوز قابل پیگیری است؟

avimehrclinic-Colibacillosis-Coliform-infections.jpg

کلی باسیلوز (عفونت های کلی فرم)

مشکلاتی که به عفونت های کلی فرم نسبت داده می شود اغلب توسط سویه های باکتری اشرشیاکلی ایجاد می شود.عوارض ایجاد شده از عفونت های حاد شدید با مرگ و میر ناگهانی و بالا تا عفونت های خفیف و مزمن با عوارض و مرگ و میر پایین، متغیر است. عفونت ها ممکن است منجر به یک بیماری تنفسی ناشی از عفونت کیسه هوایی ، یک بیماری سپتی سمیک (خون) از عفونت های عمومی، یک آنتریت ناشی از عفونت روده یا ترکیبی از هر یک یا همه این شرایط شود. این بیماری ممکن است از یک عفونت کلیفرم به تنهایی به عنوان عفونت اولیه یا در ترکیب با سایر عوامل بیماری به عنوان یک عفونت پیچیده یا ثانویه ایجاد شود. عفونت های ثانویه معمولاً به عنوان بخشی از سندرم بیماری کیسه هوایی کلاسیک به عنوان یک عارضه با عفونت های مایکوپلاسما گالی سپتیکوم رخ می دهد.

طیور در همه سنین ممکن است تحت تأثیر این عفونت قرار گیرند. با این حال، سپتی سمی حاد در بوقلمون های جوان و ایرساکولیت در جوجه های جوان در پرندگان جوان در حال رشد شایع تر است. مرگ و میر زودرس بالا ممکن است در نتیجه عفونت ناف رخ دهد.

علائم کلی باسیلوز

علائم این بیماری توسط باکتری E.coli و سموم تولید شده در هنگام رشد و تکثیر ایجاد می شود. بسیاری از سویه ها یا انواع سرولوژیکی در گروه باکتری E. coli وجود دارد. بسیاری از آنها ساکن عادی در روده جوجه ها و بوقلمون ها هستند و در نتیجه به صورت معمول در محیط پرندگان حضور دارند.

تنوع قابل توجهی بین سویه های مختلف در توانایی آنها برای ایجاد بیماری وجود دارد. برخی شدید هستند و به خودی خود می توانند باعث بیماری شوند در حالی که برخی دیگر ظاهراً بی ضرر هستند. همه درجات بیماری زایی وجود دارد.

راه های اولیه تهاجم توسط باکتری E. coli سیستم تنفسی و دستگاه گوارش است. امفالیت و عفونت در پرندگان جوان ممکن است در اثر ورود از ناف التیام نیافته یا نفوذ به پوسته تخم یا در طول جوجه کشی ایجاد شود.

علائم قابل مشاهده با انواع مختلف عفونت متفاوت است.

در شکل حاد سپتی سمی، مرگ و میر ممکن است به طور ناگهانی شروع شود و به سرعت پیشرفت کند. بیماری ممکن است آشکار نباشد و پرندگان در وضعیت ظاهرا خوب ممکن است بمیرند. با این حال، در بیشتر موارد پرندگان با پرهای ژولیده و نشانه هایی از تب، بی حال هستند. سایرعلائم تنفس سخت و سرفه ممکن است آشکار باشد. اسهال ممکن است مشهود باشد. مرگ و میر ممکن است در جوجه ها و طیورهایی که به تازگی هچ شده اند در نتیجه عفونت ناف کلیفرم ها زیاد باشد.

در شکل عفونت سپتی سمی فوق حاد ممکن است منجر به مرگ ناگهانی با علائم بسیار اندک و در صورت وجود مشاهده شود. علائم شایع عبارتند از کم آبی، تورم و احتقان کبد و طحال و کلیه ها و خونریزی های دقیق در احشاء. عفونت فیبرینی تا پنیری در کیسه های هوایی، کیسه قلب و در سطح قلب، کبد و ریه ها یک عارضه مشخص است. روده ممکن است ضخیم و ملتهب باشد و ممکن است حاوی مخاط اضافی و مناطقی از خونریزی باشد. عفونت های ناف ممکن است در پرندگان جوان دیده شود.

تشخیص

تشخيص به روش آزمايشگاهي ضروري است زيرا عفونت كليفرم ممكن است به راحتي با بسياري از بيماريهاي ديگر اشتباه گرفته شود. جداسازی و شناسایی عامل بیماری با روش های کشت می تواند نسبتاً سریع انجام شود. با این حال، جداسازی صرف برای تشخیص کافی نیست. باید اندامی که ارگانیسم ها از آن جدا شده اند، بیماری زایی سویه خاص و وجود سایر عوامل بیماری را در نظر گرفت.

پیشگیری

اقدامات مدیریتی و بهداشتی طراحی شده برای کاهش تعداد این نوع موجودات در محیط پرندگان ضروری است. علاوه بر این، کاهش عوامل استرس زا و سایر عوامل بیماری می تواند توانایی پرندگان را برای دفاع در برابر عفونت های مضر افزایش دهد. تامین تهویه مناسب، شرایط بستر و محیط مناسب، تجهیزات و تاسیسات به درستی تمیز و ضد عفونی شده و خوراک و آب با کیفیت بالا باعث بهبود وضعیت مقاومت پرنده در برابر بیماری می شود. باید همیشه از ازدحام  و تراکم بیش از حد، استرس های محیطی مانند سرما یا گرمای بیش از حد جلوگیری شود و در دوره هایی که پرندگان در شرایط استرس زا قرار دارند، از واکسیناسیون یا دست زدن به پرندگان خودداری کنید.با توجه به تاثیر استرس در ایجاد حساسیت پرنده نسبت به عوامل بیماری زا بهتر است از ترکیباتی که میتوانند سبب بهبود و کنترل تنش در پرنده شود استفاده کرد. نوروکالم یک داروی طبیعی بوده که میتواند در مواقعی که پرنده دچار تنش میشود کمک کننده باشد. این محصول حاوی مواد موثره موجود در عصاره گیاهان سنبل الطیب و بادرنجبویه می باشد. این دو گیاه از قدیم به عنوان آرام بخش استفاده می شده اند و موجب کاهش استرس در طیور می شوند. به علاوه هیچ گونه باقیمانده دارویی نداشته و نیازی به دوره پرهیز از مصرف نیز ندارد و حتی در دوره پرورش و تولید می توان از آن استفاده نمود.

برای طلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید

پروبیوتیک ها هم باعث تحریک اشتها و غذا خوردن در شرایط بروز استرس می شوند و هم به تقویت ایمنی و بهبود فعالیت روده ها کمک می کند و در این شرایط می توانند کمک کننده باشند. برای این منظور می توانید از سین بیوتیک MLC استفاده نمایید. این محصول علاوه بر پروبیوتیک لاکتوباسیلوس کازئی، حاوی پری بیوتیک دکستران نیز می باشد که به تقویت اثر و زنده ماندن آن کمک می کند. MLC با بهبود سلامت روده و تقویت ایمنی می تواند اثرات منفی استرس  را کاهش دهد.

برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

جابجایی صحیح تخم مرغ، مدیریت خوب جوجه کشی و اجرای یک برنامه بهداشتی خوب برای کاهش مواجهه اولیه جوجه ها یا طیور با ارگانیسم های بیماری ضروری است. همیشه تاکید می شود که مشکلات ناشی از یکی از سویه های بیماری زا حتی در شرایط ایده آل نیز ممکن است رخ دهد.

در بیماری ها بهتر است قبل از تلاش برای درمان عارضه ایجاد شده به دنبال پیشگیری باشیم در این راستا میتوان از ترکیباتی تقویت کننده سیستم ایمنی استفاده نمود.یکی از راهکار هایی که می توان برای کنترل و پیشگیری انواع بیماری ها به کار برد استفاده از داروی کاملا طبیعی تقویت کننده ایمنی ایمونوپروپوفیت است. این محصول حاوی عصاره پروپولیس، شیرین بیان و سرخارگل (اکیناسه) می باشد و ایمنی سلولی و همورال و قدرت فاگوسیتوز را تقویت می کند. ایمونوپروپوفیت با تقویت ایمنی، مقاومت طیور را نسبت به پاتوژن های بیماری زا، بالا برده و از دفع و انتشار آن ها هم جلوگیری می کند. به علاوه مصرف آن در کنار واکسیناسیون می تواند سبب افزایش تولید آنتی بادی و بهبود پاسخ به واکسیناسیون شود.

برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید

منبع http://extension.msstate.edu/agriculture/livestock/poultry/diseases-poultry#:~:text=Mycoplasma%20gallisepticum%20is%20associated%20with,synovitis%20in%20chickens%20and%20turkeys.