منشا آسیت در طیور؛پیشگیری و درمان

avimehrclinic-water-belly-in-broiler.webp

 اسیت در گله های جوجه های گوشتی عامل اصلی مرگ و میر است.

آسیت در جوجه ها که معمولاً به عنوان آب آوردگی شکم شناخته می شود، نشان دهنده طیفی از تغییرات فیزیولوژیکی و متابولیک است که منجر به تجمع بیش از حد مایع در حفره شکمی می شود. این تغییرات در پاسخ به تعدادی از عوامل غذایی،محیطی و ژنتیکی رخ می دهد.

تعریف

اصطلاح “آسیت” در واقع به تجمع مایع در حفره شکم اشاره دارد.این بیماری بیشتر به عنوان سندرم فشار خون ریوی شناخته می شود. آسیت بیشتر در سن 4 تا 5 هفتگی تشخیص داده می شود. مرگ و میر کلی ناشی از آسیت در خروس های مولد که دارای قابلیت رشد بیشتری  نسبت به مرغ ها هستند، بیشتر است.

آسيب شناسي

این آسیب شناسی با فشار خون بالا غیرطبیعی بین قلب و ریه ها (فشار خون ریوی) همراه است که منجر به نارسایی قلبی، افزایش فشار خون در وریدها و تجمع بیش از حد مایع در کبد می شود که وارد حفره شکمی میشود.

علائم مشخصه آسیت در جوجه ها رشد ضعیف ،آب آوردگی شکم،تنگی نفس (تنفس، همراه با صداهای غرغر، حتی در غیاب استرس گرمایی ظاهری) سیانوز احتمالی (تغییر رنگ آبی پوست، به ویژه در اطراف شانه و واتل ها و بافت ماهیچه ای)

به طور کلی از مهم ترین علائم آسیت میتوان به موارد زیر اشاره نمود:

  1. مایع کهربایی یا شفاف (لنف) در حفره شکمی
  2. بزرگ شدن قلب‌ها با مایع در پریکارد (کیسه اطراف قلب)
  3. کبد متورم و گاهی اوقات فیبرین روی سطح کبد قابل مشاهده است
  4. ریه‌ها رنگ پریده یا خاکستری

اتیولوژی

علت آسیت بسیار متناقض است. معمولاً ژنتیک برای آب آوردگی شکم در طیور میتواند علت مناسبی باشد. با این حال، شرکت‌های اصلاح‌کننده مقاومت ژنتیکی را در برابر آسیت بهبود بخشیده‌اند.

ترکیبی از عوامل منجر به آسیت می شود:

  • محیط: دمای محیط، ارتفاعات بالا، تراکم انبار، کیفیت هوا
  • تغذیه: تراکم جیره، نوع تغذیه
  • بهداشت: خوراک، محیط زیست
  • رویدادهای ژنتیکی

سایر عوامل موثر در ایجاد آسیت

 منشا قارچی

یکی دیگر از عوامل بیماری زا، کپکی به نام آسپرژیلوس است که گاهی در محل پرورش طیور وجود دارد. بیماری ناشی از این کپک که اصطلاحاً “پنومونی مادرزادی” نامیده می شود، کلونی های کپک را در ریه ها تشکیل می دهد و نواحی ندولار سختی را ایجاد می کند که منجر به عفونت کیسه هوایی و متعاقباً ایجاد آسیت می شود.

منشا باکتریایی(اندوتوکسین ها)

تعداد قابل توجهی از سندرم آسیت در گله های گوشتی توسط میکروارگانیسم ها ایجاد می شود. بیشتر باکتری های گرم منفی (E. coli، Salmonella sp.، Campylobacter) به دلیل لایه لیپوپلی ساکارید (LPS) بیماری زا در نظر گرفته می شوند.

برخی از مطالعات نشان داده اند که LPS باعث انقباض عروق ریوی می شود که منجر به آسیت (فشار خون ریوی) در جوجه های گوشتی می شود. LPS به طور مثبت با میزان گرد و غبار در مرغداری ها مرتبط است.

برای مثال، قرار گرفتن در معرض تنفسی با E. coli می تواند بروز آسیت را تا پنج برابر در جوجه های گوشتی افزایش دهد. مشخص شده است که سالمونلا تیفیوموریوم ممکن است باعث مرگ و میر تا ۷۹ درصد در جوجه های یک هفته ای شود. با این حال، در برخی از مطالعات، ضایعات سالمونلوز برای جوجه های گوشتی 4 تا 6 هفته ای با عفونت همزمان E. coli که در نتیجه منجر به آسیت می شود، گزارش شده است.

 

درمان و پیشگیری

در مرحله اول، درک علل زمینه‌ای بروز آسیت در مرغداری بسیار مهم است. در مورد آسیت ناشی از ژنتیک، محدودیت خوراک ممکن است اثر بیماری را کاهش دهد. پرندگان با رشد کندتر نیاز به اکسیژن را کاهش داده اند و به اندام های قلبی ریوی اجازه می دهند تا با نیازهای اکسیژن پرندگان سازگاری داشته باشند.

با این حال، کاهش مصرف خوراک باعث کاهش عملکرد رشد جوجه های گوشتی می شود. محدودیت خوراک تنها زمانی سود اقتصادی دارد که بروز آسیت بسیار شدید باشد.

در مورد آسیت ناشی از میکروارگانیسم ها میتوان از سین بیوفیت پی محصول ماکیان دام پارس یک افزودنی خوراک متشکل از پروبیوتیک ها، پری بیوتیک و عصاره گیاه شیرین بیان است استفاده کرد.حفظ محیط دستگاه گوارش سبب  بهبود عملکرد گله به ویژه در شرایط آسیت میشود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد سین بیوفیت پی اینجا کلیک کنید.

در مورد آسیت هایی با منشا کبدی از درمان های متفاوتی میتوان استفاده نمود. ممکن است اصلاحات تغذیه ای، مکمل های غذایی به همراه داروهای آنتی بیوتیک، ضد ویروسی یا ضد انگلی در صورت نیاز انجام شود. استفاده از محصولات هومیوپاتی یا گیاهی ممکن است برای حمایت از کبد پرنده مفید باشد، اما فقط باید تحت راهنمایی یک دامپزشک  استفاده شود.جهت پیشگیری و درمان اختلالات کبدی میتوان از محصول کاملا طبیعی هپامارین استفاده کرد.هپامارین با داشتن ماده موثره ی گیاه خار مریم(سیلیمارین) میتواند سبب جلوگیری و درمان اختلالات کبد و صفرا شود و همچنین با سم زدایی کبد سبب بهبود فعالیت آن شود.

جهت اطلاعات بیشتر در مورد هپامارین اینجا کلیک کنید

 

جهت درمان آسیت هایی با منشا تنفسی میتوان از اکینامول استفاده نمود. محصول حاوی عصاره گیاهان آویشن باغی و اکیناسه (سرخارگل) می باشد. مواد موثره موجود در آویشن علاوه بر داشتن اثرات ضد باکتریایی، ضد ویروسی، ضد اختقانی و … به خروج ترشحات تنفسی و باز شدن بینی، نای و برونش ها می شود و به بهبود علائم تنفسی می کند. مواد موثره موجود در عصاره اکیناسه نیز منجر به تقویت ایمنی شده و اثرات ضد ویروسی و ضد باکتریایی نیز دارد.

برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

 

منبع:https://www.dsm.com/anh/challenges/supporting-animal-health/ascites-in-chickens.html#

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *