عوامل سرکوب کننده سیستم ایمنی(بخش دوم)

avimehrclinic-Immunosuppression-in-poultry.jpg

در بخش اول مقاله در مورد انواع سیستم ایمنی در طیور و عوامل سرکوب کننده ی سیستم ایمنی پرداختیم. در این مقاله میخواهیم به ادامه عوامل سرکوب کننده سیستم ایمنی و راهکار های کنترل و مقابله با آن ها بپردازیم:

سایر عوامل سرکوب کننده سیستم ایمنی

  • مایکوتوکسین ها:مایکوتوکسین هایی مانند آفلاتوکسین به خودی خود مستقیماً سرکوب کننده سیستم ایمنی هستند. قارچ هایی که ممکن است مواد غذایی را آلوده کنند معمولاً از سه جنس – آسپرژیلوس، پنی سیلیوم و فوزاریوم  میباشند. آن‌ها مایکوتوکسین‌هایی تولید می‌کنند که معمولاً مواد خوراکی مورد استفاده در صنعت طیور را آلوده می‌کنند. ذرت، گندم، برنج، و کنجاله بادام زمینی بیشتر در این مورد دخیل هستند.
  1. آفلاتوکسین B1:(تولید شده توسط آسپرژیلوس) با کاهش مقدار آنتی بادی ها به دنبال عفونت یا واکسیناسیون و با کاهش فعالیت سلول های فاگوسیتیک، عملکرد سلول های ایمنی را مختل می کند. آفلاتوکسین همچنین مسئول تخلیه لنفوئید و نکروز در بورس فابریسیوس، طحال و تیموس است. همچنین سبب مسمومیت کبدی نیز میشود.
  2. اکراتوکسین A:(تولید شده توسط پنی سیلیوم) با یک اختلال عمومی پاسخ ایمنی هومورال و سلولی مرتبط است. همچنین نفروتوکسیک است.
  3. تریکوتسن: این مایکوتوکسین فوزاریوتوکسین نیز نامیده می شوند (به عنوان مثال، توکسین T-2) که توسط قارچ فوزاریوم تولید می شوند. در درجه اول یکپارچگی غشاهای مخاطی را تغییر می دهند. ثانیا، آنها سنتز پروتئین را مهار می کنند و در نتیجه در تولید آنتی بادی اختلال ایجاد می کنند.

حفظ سلامت دستگاه گوارش یک جنبه کلیدی برای اطمینان از بهترین عملکرد و سلامت پرنده است.با توجه به اهمیت حفظ سلامت دستگاه گوارش میتوان از سین بیوتیک ها استفاده کرد.به مکمل حاوی پروبیوتیک و پری بیوتیک سین بیوتیک می گویند. در این میان همراه کردن این ترکیبات با عصاره گیاهی، اثر آنها را تقویت کرده و در نهایت منجر به سلامت طیور، کاهش ضریب تبدیل و افزایش تولید و راندمان گله می­ شوند. سین بیوفیت پی محصول ماکیان دام پارس یک افزودنی خوراک متشکل از پروبیوتیک ها، پری بیوتیک و عصاره گیاه شیرین بیان است که به بهبود عملکرد دستگاه گوارش و در نتیجه بهبود عملکرد گله به ویژه در شرایط استرس کمک می کند

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد سین بیوفیت پی اینجا کلیک کنید.

 

شایع ترین مایکوتوکسین ها در مواد غذایی مورد استفاده در بخش طیور، آفلاتوکسین ها و تریکوتسن ها هستند.

 

آمونیوم یا گرد و غبار: آنها با آسیب رساندن به سیستم تنفسی مشکل ساز میشوند. غلظت هدف آمونیاک باید کمتر از 10ppm باشد. در مزرعه های پرورش مرغ تخمگذار، باید کمتر از 25ppm باشد ( جهت اطلاعات بیشتر در مورد غلظت آمونیاک جدول 2 را مشاهده کنید).

avimehrclinic-The-target-concentration-ammonia.png

آنتی آمونیوم اکسترا(ANTI AMMONIUM EXTRA) محصول منحصر بفردی است که شامل عصاره های گیاهی، مواد معدنی و اسید های ارگانیک می باشد. این محصول ضد عفونی کننده خوراک بوده و بار میکروبی خوراک را کاهش می دهد. محصول به صورت پودر مخلوط در دان طیور می باشد. آنتی آمونیوم اکسترا علاوه بر افزایش زمان عبور مواد غذایی از دستگاه گوارش دارای اثر ضد میکروبی نیز می باشد. همچنین این ترکیب با تاثیر بر روی کاهش تعداد باکتری های مضر و جذب آب بیشتر در روده ها موجب کاهش رطوبت و گاز آمونیاک بستر می گردد. این محصول بدلیل فرمولاسیون طبیعی و ایمن هیچ گونه باقیمانده مضری در تولیدات حیوان و محیط زیست برجای نگذاشته و از این رو فاقد دوره پرهیز از مصرف میباشد.

جهت اطلاعات بیشتر در مورد آنتی آمونیوم اکسترا اینجا کلیک کنید

  • استرس:انواع استرس های:(سرمایی یا گرمایی) عدم دسترسی به آب آشامیدنی، تراکم، تهویه ضعیف، سر و صدا، شدت نور و غیره. استرس طولانی مدت مسئول ترشح استروئیدهایی است که سرکوبگر سیستم ایمنی هستند.

 

  • مدیریت ضعیف می تواند عامل مرگ و میر بالاتر، ضریب تبدیل نامناسب و افزایش حساسیت به بیماری باشد. به عنوان مثال، شرایط بد بستر ممکن است بار باکتریایی روی پوست را افزایش دهد. تغییرات ناگهانی رژیم غذایی یا استفاده نادرست از آنتی بیوتیک ها ممکن است میکرو فلور روده را مختل کند و باعث شود که توانایی کمتری در جذب مواد مغذی و رقابت با باکتری های مضر داشته باشد. این عوامل به تنهایی ممکن است مسئول سرکوب سیستم ایمنی باشند، اما در بیشتر مواقع ممکن است تعدادی از آنها به صورت هم افزایی عمل کنند.

 

جلوگیری از سرکوب سیستم ایمنی

ابتدا سعی کنید عوامل مانند ویروس بیماری گامبورو، رئو ویروس، یا ویروس بیماری مارک را به درستی شناسایی کنید.

عواملی که سبب آتروفی یا تحلیل برخی از اندام های ایمنی میشوند.

avimehrclinic-Agents-responsible-for-atrophy-some-immune-organs.png
جدول 2

 

جدول 2. علاوه بر معاینه پس از مرگ، تشخیص معمولاً به تجزیه و تحلیل هیستوپاتولوژی(نمونه بورس، طحال، کبد، عصب سیاتیک، تیموس، مغز نیاز دارد). عفونت ویروس کم خونی عفونی طیور بیشتر با استفاده از سرولوژی ارزیابی می شود. هر نتیجه ای باید با احتیاط ارزیابی شود.به عنوان مثال، ضایعات بورس میکروسکوپی را می توان در بسیاری از گله ها در اوایل سن چهار هفتگی یافت. در نتیجه وجود ضایعات در بورسا لزوماً نشانه ای از مشکلات سلامتی در گله نیست.

کیفیت جوجه یک روزه را با تمرکز ویژه بر عفونت عمودی منتقل شده توسط مایکوپلاسما بررسی کنید. بازنگری در شیوه های مدیریت، با امنیت زیستی، بهداشت خوب انجام شود. ما باید در نظر داشته باشیم که بهبودهای ژنتیکی برای عملکرد بهتر تولید باید به موازات ارتقاء مستمر شیوه‌های پرورش همراه باشد. به عنوان مثال، کنترل آمونیاک همیشه تعادلی بین مدیریت خوب و تهویه مناسب است. ترکیب و کیفیت رژیم غذایی را بررسی کنید. کیفیت آب را بررسی کنید و در صورت لزوم 2-3ppm کلر فعال اضافه کنید.

برنامه واکسیناسیون مربوطه را اجرا کنید. این شامل انتخاب واکسن مناسب، واکسیناسیون در زمان مناسب،انتخاب مناسب‌ترین روش واکسیناسیون و بررسی میزان مصرف واقعی محلول واکسن توسط پرندگان (مثلاً با استفاده از رنگ) است.

واکسیناسیون  گله های مولد نیز ضروری است، زیرا بیماری گامبورو، کم خونی طیور و واکسیناسیون رئوویروس در پرورش دهندگان از نتاج (“ایمنی غیرفعال”) برای اولین هفته های حیاتی سن محافظت می کند. کنترل مداوم علل سرکوب سیستم ایمنی برای محافظت از یکپارچگی و عملکرد سیستم ایمنی از اهمیت بالایی برخوردار است. این به نوبه خود باعث سلامت گله، عملکرد بهتر و پاسخ بهتر به هر گونه واکسیناسیون یا عفونت می شود.

با این حال، با توجه به تنوع و انبوهی از عواملی که بر پاسخ ایمنی به واکسیناسیون تأثیر می‌گذارند، یک تقویت‌کننده مبتنی بر مکمل‌های مغذی محرک ایمنی در طول مرحله پرورش مرغ توصیه می‌شود.برای رسیدن به اهداف فوق میتوان از داروی کاملا طبیعی تقویت کننده ایمنی ایمونوپروپوفیت استفاده کرد. این محصول حاوی عصاره پروپولیس، شیرین بیان و سرخارگل (اکیناسه) می باشد و ایمنی سلولی و همورال و قدرت فاگوسیتوز را تقویت می کند. ایمونوپروپوفیت با تقویت ایمنی، مقاومت طیور را نسبت به پاتوژن های بیماری زا، بالا برده و از دفع و انتشار ویروس هم جلوگیری می کند. به علاوه مصرف آن در کنار واکسیناسیون می تواند سبب افزایش تولید آنتی بادی و بهبود پاسخ به واکسیناسیون شود.

جهت مطالعه بیشتر در موردایمونوپروپوفیت اینجا کلیک کنید .

منبع:http://www.positiveaction.info/pdfs/articles/pp13.8p13.pdf

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *