بیماری آنگارا در طیور؛پیشگیری و درمان

avimehrclinic-yellow-chick-ANGARA-HPS

بیماری آنگارا،Angara Disease

بیماری آنگارا HHS برای اولین بار در سال 1987 در جوجه های گوشتی در پاکستان شناسایی شد. به سرعت در آن کشور گسترش یافت و وضعیت مشابه یا بسیار مشابه در آمریکای شمالی و جنوبی دیده شده است. این بیماری عمدتاً جوجه‌های گوشتی و مرغ مادر را مبتلا می‌کند و در کبوترها نیز دیده شده است.

وقوع HHS عمدتا با شیوع در تابستان و فصول بارانی و شیوع پراکنده در فصل زمستان گزارش شده است.

HHSتوسط یک آدنوویروس ایجاد می شود و یک بیماری نوظهور و سرکوبگر سیستم ایمنی در جوجه های گوشتی 6-3 هفته ای است که به سرعت شیوع پیدا کرده و مرگ و میر ناشی از آن به بیش از 60% هم می رسد اما معمولاً 10-30% میباشد که با سندروم هیدروپریکاردیوم Hydropericardium مشخص می شود. اوج مرگ و میر معمولاً در عرض 3-4 روز مشاهده می شود و به دنبال آن در عرض 9-14 روز متوقف می شود.این بیماری می تواند هم به صورت عمودی و هم افقی گسترش یابد و در اکثر کشورهای آسیایی از جمله هند، کشورهای آمریکای مرکزی و جنوبی، روسیه و اروپا گزارش شده است. سرکوب سیستم ایمنی به علت وجود ویروس آنمی طیور(CIA) و بیماری بورس عفونی (IBD)، و سایر آفلاتوکسین ها احتمال ابتلا به این بیماری را افزایش میدهد وعلائم آن را تشدید می کند. از نظر بالینی، HHS با هیدروپریکاردیوم مزمن، کم خونی و هپاتیت نکروتیک مشخص می شود. سرکوب سیستم ایمنی عمدتاً به دلیل کاهش لنفوسیت ها در بورس فابریسیوس و تیموس ایجاد میشود.

آسیب شناسی و تشخیص

آسیب شناسی شامل کاهش تعداد سلول های خون و تغییرات شدید در پروفایل بیوشیمیایی سرم است. علاوه بر جداسازی ویروس در تخم مرغ و کشت سلولی با، آزمایش‌های سرولوژیکی مانند AGID، CIE، ELISA، SNT، HI، تکنیک‌های مولکولی مانند PCR و غیره برای اهداف تشخیصی استفاده می‌شوند.ضریب تبدیل خوراک ممکن است تحت تأثیر قرار گیرد.

1. افزایش ناگهانی مرگ و میر
  2. بی حالی
  3. ژولیدگی پر
  4. کاهش اشتها
  5. مدفوع موکوئیدی زرد

علائم کالبدگشایی

1. هیدروپریکاردیوم
  2. کبد و کلیه شکننده کم رنگ و بزرگ شده.
  3. ادم ریه

انتقال

این بیماری بسیار مسری است و می تواند به سرعت از یک گله به گله دیگر و از یک مزرعه به مزرعه دیگر از طریق مسیرهای افقی و مکانیکی انتقال یابد.انتقال عمودی  این بیماری گزارش شده است. آدنوویروس پرندگان FAdV به طور فراوان از طریق مدفوع پرندگان آلوده دفع می شود و به عنوان منبع اصلی عفونت برای جوجه های گوشتی جوان عمل می کند. انتقال افقی ویروس از پرنده به پرنده در گله از مسیر دهانی- مدفوعی انجام میشود.

اقدامات اولیه و ضروری برای جلوگیری از عفونت، اقدامات ایمنی زیستی در برابر عفونت آدنوویرورسی است.چندین نوع واکسن زنده و کشته برای کنترل بیماری استفاده میشود، مثلا در هند، واکسن های روغنی غیرفعال در برخی از مزارع استفاده می شود.از پرورش طیور با تراکم بالا و نگهداری گله های چند سنی بپرهیزید. کنترل بیماری های سرکوب کننده سیستم ایمنی ممکن است به محدود کردن تلفات کمک کند.از این رو تقویت و افزایش سیستم ایمنی با استفاده از ترکیبات محرک سیستم ایمنی به کاهش شدت بیماری و تلفات کمک میکند.داروی کاملا گیاهی ایمونوپروپوفیت کمک بزرگی به پیشگیری از این بیماری میکند.با توجه به مهم بودن فرآیند واکسیناسیون،دریافت پاسخ مناسب از این فرایند هم بسیار مهم است.داروی گیاهی ایمونوپروپوفیت سبب افزایش پاسخ به واکسن نیز میشود.علاوه بر این بر اساس مطالعات انجام شده سبب کاهش قابل توجه شدینگ ویروس و در نتیجه کاهش انتشار بیماری به سالن ها و فارم های اطراف میشود.

علاوه بر آن بیماری آنگارا باعث آسیب به کبد میشود از این رو برای تقویت و بازسازی کبد میتوان از داروی گیاهی هپامارین استفاده کرد.هپامارین با وجود عصاره موثره گیاه خار مریم(سیلیمارین)،ضد التهاب و آنتی اکسیدان میباشد و مهم تر از آن سبب بازسازی بافت کبدی میشود.

جهت اطلاع بیشتر در مورد هپامارین اینجا کلیک کنید

سندروم هیدروپریکاردیوم از شایع ترین علائم در این بیماری میباشد به گونه ای که مایعات سرمی در زیر لایه پریکاردیوم قلب تجمع میابد. از این رو استفاده از داروهای ادرار آور به کاهش عارضه هیدروپریکاردیوم کمک میکند. داروی گیاهی  لاوارن حاوی عصاره گیاه گزنه میباشد و ضد التهاب دارد و به علت داشتن ویتامین C و آهن دارای خاصیت آنتی اکسیدانی میباشد و سبب بهبود عملکرد سیستم قلبی-عروقی،کلیه و کبد میشود.

جهت اطلاعات بیشتر در مورد لاوارن اینجا کلیک کنید