سالمونلای طیور؛پیشگیری یا درمان؟

avimehrclinic-_-salmonella_.png

تعریف بیماری

سالمونلوز salmonella به بیماری ناشی از باکتریهای جنس سالمونلا اطلاق می شود . سالمونلاها باکتریهای گرم منفی ، غیرهاگزا و اغلب تاژکدار می باشند که بر اساس تاژکدار بودن یا نبودن به دو گروه عمده تقسیم می شوند:

1- سالمونلاهای بدون تاژک( غیر متحرک): میزبان اختصاصی این اجرام، طیور می باشند. طیف میزبانی این گروه محدود است و بندرت برای انسان و سایر حیوانات بیماریزا هستند. این گروه شامل سالمونلا پلوروم و گالیناروم می باشند که بترتیب عامل بیماریهای پلوروم ( اسهال سفید جوجه ها) و تیفوﺌید مرغان هستند.

2- سالمونلاهای تاژکدار( متحرک): ازویژگیهای مهم آن می توان به تنوع زیاد ، پراکندگی وسیع، عدم اختصاصی بودن نسبت به میزبانی خاص ، اهمیت زیاد از لحاظ بهداشت عمومی، بیماریزایی برای انسان، طیور و سایر حیوانات اشاره نمود وبه سالمونلاهای پاراتیفوﺌیدی هم معروف هستند که از مهمترین آنها سالمونلا تیفی موریوم و انتریتیدیس می باشند.

سن ابتلا

در تمام سنین امکان ابتلا وجود دارد . مرگ و میر در 2 الی 3 هفته ی ابتدایی رخ میدهد و جوجه ها و پولت ها حساستر هستند .

انتقال

از طریق تخمدان با تولید تخم مرغ الوده(انتقال عمودی ) و حتی تماس پوسته ی تخم مرغ با سطح الوده

عوامل این بیماریها به مدت ۱۲۱ روز در مدفوع موش ، ۱۱ روز در مدفوع پرنده ، ۳۱ تا ۳۵ روز روی پوسته تخم مرغ ، ۹ماه در خاک مرطوب و مدفوع انسان ، ۱۸ ماه در بستر و ۱۶ ماه در جیره طیورقادر به ادامه حیات است.

علایم بالینی

در جوجه ها: مرگ جنین در داخل تخم مرغ یا ظرف مدت کوتاهی پس از خروج از تخم مرغ ( آلوده بودن تخم مرغها)- ضعف – کم اشتهایی- کندی رشد و رشد نا متناسب با سن- خواب آلودگی- چسبیدن مواد گچی اطراف مخرج- پرهای کثیف و بالهای آویزان- تورم کف پا و مفاصل ( بویژه مفاصل خرگوشی و آرنج)- کوری و اشکال تنفسی

در طیور بالغ و یا در حال رشد: کاهش ناگهانی مصرف دان – پرهای ژولیده- تاج چروکیده و رنگ پریده – کاهش تولیدتخم مرغ- کاهش قابلیت باروری و جوجه درآوری – افزایش دمای بدن به میزان ۱ تا ۳ درجه سانتیگراد در طی ۲ تا ۳ روز بعد از عفونت – بی اشتهایی- اسهال و دهیدراتاسیون

علایم کالبدشکافی

در جوجه ها: تورم کبد، طحال و کلیه- کبد رنگ پریده ودارای لکه های خاکستری به قطر ۲ تا ۳ میلیمتر – غیر طبیعی بودن محتویات کیسه زرده- علاﺌم تنفسی- مشاهده علاﺌم آسیت- دانه های سفید یا خاکستری رنگ روی ریه ها – دانه های سفید رنگ روی عضلات سنگدان ، دیواره سکوم و عضله قلب- تجمع مایعات در حفره قدامی چشم و افزایش ضخامت روده ها

در طیور بالغ::فولیکولهای رنگ پریده و بد شکل تخمدانی – پری هپاتیت ( شکل گیری یک لایه زرد رنگ روی کبد) – پری کاردیت ( التهاب بافت همبند اطراف قلب) و پری تونیت- زرده حالت رقیق پیدا میکند

تشخیص

تنها راه تشخیص جدا سازی باکتری است ولی از روشهای سرولوژیک نظیر الایزا نیر امکان تشخیص وجود دارد.

. پیشگیری و درمان سالمونلا

متاسفانه درمان قطعی برای این بیماری وجود ندارد بهترین راه پیشگیری میباشد.

برای پیشگیری از این بیماری باید اقدامات مدیریتی مانند تغذیه مناسب، تهویه مناسب، تقویت ایمنی، اقدامات امنیت زیستی و رعایت بهداشت به خوبی صورت پذیرد.

می توان برای تقویت ایمنی طیور به منظور پیشگیری از بیماری از محصول کاملا طبیعی ایمونوپروپوفیت استفاده نمود. این محصول حاوی عصاره های شیرین بیان، اکیناسه (سرخارگل) و پروپولیس می باشد. مواد موثره موجود در این ترکیبات دارای اثرات آنتی اکسیدانی، ضد باکتریایی، ضد التهابی و … می باشند و با تقویت ایمنی سلولی و همورال منجر به افزایش مقاومت طیور در برابر بیماری شده و در صورت ابتلا نیز سبب بهبودی سریع تر می شوند.

برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

هم چنین می توان به منظور حفظ تعادل فلور میکروبی روده و جلوگیری از رشد و تکثیر بیش از حد باکتری و در نتیجه پیشگیری از بیماری و یا بعد از مصرف آنتی بیوتیک ها، به منظور درمان سالمونلا، برای بازگرداندن تعادل فلور میکروبی می توان از مکمل سین بیوتیک MLC استفاده نمود. این محصول حاوی پروبیوتیک لاکتوباسیلوس کازئی و پری بیوتیک اختصاصی آن، دکستران، بوده و با کانت بالا در روده جایگزین شده و موجب بازگشت تعادل فلور میکروبی روده و در نتیجه تقویت عملکرد گوارشی و ایمنی می شود. هم چنین پروبیوتیک لاکتوباسیلوس کازئی از کلونیزاسیون و تکثیر باکتری های پاتوژن مثل ای کلای نیز جلوگیری کرده و منجر به حفظ سلامت و بهبود عملکرد طیور می شود.

برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *