بیماری مارک پیشگیری یا درمان؟

avimehrclinic-mareks-disease-chickens.webp

تعریف بیماری مارک

بیماری مارک (“MD” یا “فلج پرندگان”) یک بیماری بسیار شایع در جوجه ها است که توسط ویروس هرپس ایجاد می شود. بیماری مارک بر مرغ های  تخمگذار تجاری و گوشتی تأثیر می گذارد و ممکن است منجر به مرگ و میر بالا یا کاهش شدید تولید شود. این بیماری باعث ایجاد تغییراتی در بسیاری از اعصاب می شود و ممکن است باعث ایجاد تومور در اندام های داخلی اصلی شود.

جوجه ها گونه های اصلی مبتلا هستند، اگرچه این بیماری در برخی از انواع دیگر پرندگان به ندرت رخ می دهد.

علائم کلینیکی

پرندگان جوان بیشتر مستعد ابتلا به عفونت هستند. بیشتر مرگ و میرهای ناشی از بیماری مارک بین 8 تا 20 هفتگی رخ می دهد، اگرچه در برخی موارد ممکن است این بیماری در پرندگان 3-4 هفتگی نیز دیده شود.

به طور معمول، بیماری مارک به شکل عصبی رخ می دهد و به صورت فلج پیشرونده یک یا چند اندام مانند فلجی در گردن یا بال ها ظاهر می شود. عصب سیاتیک (عصب اصلی ساق پا) معمولاً تحت تأثیر پاتوژن قرار می گیرد. پرندگان قادر به ایستادن نیستند، فلج می شوند، ناهماهنگ به نظر می رسند و به آرامی از کمبود غذا و آب تلف می شوند. در بیشتر موارد فلج به سرعت ظاهر می شود. در برخی موارد چشم‌ها ممکن است تحت تأثیر قرار گرفته و منجر به نابینایی شود.

در شکل احشایی، بیماری مارک به صورت تومور در اندام های داخلی، از جمله تخمدان، کبد، طحال، کلیه و قلب رخ می دهد. گاهی اوقات کبد و طحال بدون وجود تومورهای مشخص متورم می شوند. پرندگان ممکن است علائم افسردگی، فلج، از دست دادن اشتها، کاهش وزن، کم خونی (تاج و ریش رنگ پریده)، کم آبی (کوچک شدن تاج و ریش) و گاهی اسهال را نشان دهند. برخی از پرندگان بدون هیچگونه  علائم بالینی می میرند.

اکثرا پرندگانی که به بیماری مارک مبتلا می شوند معمولاً می میرند.

تشخیص

معاینه دامپزشکی برای تشخیص بیماری مارک ضروری است. علائم بالینی، همراه با یافته های پس از مرگ، در بیشتر موارد تشخیص را تایید می کند و مهمتر از همه، سایر بیماری ها را رد می کند. بزرگ شدن اعصاب مانند عصب سیاتیک معمولاً در معاینات پس از مرگ دیده می شود. همچنین ممکن است تغییراتی در یک یا چند اندام داخلی مشاهده شود.

یک بیماری ویروسی متفاوت به نام لکوز لنفوئیدی نیز باعث ایجاد تومور در اندام ها می شود، اما باعث فلج نمی شود. معمولاً در پرندگان بالای 16 هفته دیده می شود، در حالی که بیماری مارک معمولاً در جوجه های جوان دیده می شود.

 

روش های انتقال

ویروس بیماری مارک معمولاً در هر جایی که جوجه‌ها پرورش داده می‌شوند،میتوانند حضور داشته باشند. این ویروس بسیار عفونی است و پس از ورود به گله به سرعت به پرندگان واکسینه نشده سرایت می کند، به طوری که اکثر جوجه های یک گله واکسینه نشده آلوده می شوند.

جوجه های آلوده ویروس را برای مادام العمر حمل می کنند، چه به این بیماری مبتلا شوند یا نه، و برای مدت طولانی به دفع ویروس ادامه می دهند. ویروس به راحتی همراه با  گرد و غبار منتقل  می شود و زمانی که پرنده ذرات گرد و غبار آلوده را تنفس می کند ویروس وارد بدنشان می شود. این پاتوژن همچنین می تواند توسط افراد و تجهیزات حمل شود.

این ویروس می تواند تا چند ماه در دمای اتاق در محیط زنده بماند. از طریق تخم مرغ پخش نمی شود.

درمان

هیچ درمانی برای بیماری مارک وجود ندارد.

پرندگان بیمار باید به سرعت از گله خارج شوند و به صورت انسانی حذف شوند. سایر پرندگان در گله نیز احتمالاً در این مرحله آلوده می شوند، بنابراین نظارت دقیق بر همه پرندگان مهم است.

پیشگیری

اگرچه واکسن‌ها معمولاً در صنعت طیور استفاده می‌شوند.

واکسیناسیون به تنهایی نمی تواند از بیماری مارک جلوگیری کند. مخصوصاً برای گله های تجاری، حفظ اقدامات بهداشتی برای اطمینان از اینکه جوجه های واکسینه شده قبل از قرار گرفتن در معرض چالش شدید ویروس، ایمنی ایجاد می کنند، مهم است، به عنوان مثال:

  • جوجه ها باید به طور جداگانه پرورش داده شوند و از پرندگان مسن آلوده دور شوند.
  • اقدامات استاندارد بهداشتی نیز مهم است، از جمله تمیز کردن و ضد عفونی کامل سوله ها و تجهیزات.
  • تغذیه خوب و متناسب با استاندارد هر نژاد
  • استفاده از محرک های سیستم ایمنی
توجه به اهمیت سیستم ایمنی در مقابله با بیماری ها میتوان کمک بزرگی برای جلوگیری از اسیب های بزرگ باشد.محصول ایمونوپروپوفیت تاثیر خود را برای افزایش سیستم ایمنی به خوبی اثبات کرده است.یکی از راهکار هایی که می توان برای کنترل و پیشگیری انواع بیماری های ویروسی به کار برد استفاده از داروی کاملا طبیعی تقویت کننده ایمنی ایمونوپروپوفیت است. این محصول حاوی عصاره پروپولیس، شیرین بیان و سرخارگل (اکیناسه) می باشد و ایمنی سلولی و همورال و قدرت فاگوسیتوز را تقویت می کند. ایمونوپروپوفیت با تقویت ایمنی، مقاومت طیور را نسبت به پاتوژن های بیماری زا، بالا برده و از دفع و انتشار ویروس هم جلوگیری می کند. به علاوه مصرف آن در کنار واکسیناسیون می تواند سبب افزایش تولید آنتی بادی و بهبود پاسخ به واکسیناسیون شود.برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید

این روش ها به حفظ سلامت گله کمک میکند.

پرورش گونه‌های مقاوم ژنتیکی جوجه‌ها، همراه با استفاده از واکسیناسیون و رعایت بهداشت نیز می‌تواند به کنترل بیماری مارک کمک کند.

برای گله هایی که مشکل جدی بیماری مارک دارند، تنها راه حل  کاهش تراکم جمعیت، تمیز کردن و ضد عفونی کردن همه سوله ها و تجهیزات و طلسم برای چندین ماه است. جوجه های واکسینه شده از یک جوجه کشی معتبر باید به عنوان جایگزین جستجو شوند.

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *