مقاومت آنتی بیوتیکی؛مهمترین پاتوژن های مقاوم به آنتی بیوتیک

سازمان بهداشت جهانی  فهرست خود را از مهمترین پاتوژن های  مقاوم به آنتی بیوتیک منتشر کرد .

این فهرست به منظور هدایت و ترویج تحقیق و توسعه آنتی‌بیوتیک‌های جدید، به عنوان بخشی از تلاش‌های WHO برای رسیدگی به مقاومت رو به رشد جهانی به داروهای ضد میکروبی تهیه شده است. این فهرست به ویژه خطر باکتری های گرم منفی را که به چندین آنتی بیوتیک مقاوم هستند، برجسته می کند. این باکتری‌ها توانایی‌های درونی برای یافتن راه‌های جدید برای مقاومت در برابر دارو را دارند و می‌توانند از طریق تاثیر بر ژنتیک باکتری‌های دیگر نیز توانایی مقاومت در برابر دارو را در آنها ایجاد کنند.

دکتر Marie-Paule Kieny، دستیار مدیر کل سیستم‌های بهداشت و نوآوری WHO می‌گوید: «این فهرست ابزار جدیدی برای اطمینان از پاسخگویی تحقیق و توسعه به نیازهای فوری بهداشت جهانی است. “مقاومت آنتی بیوتیکی در حال رشد است و گزینه های درمانی ما به سرعت در حال تمام شدن است. اگر آن را به نیروهای بازار بسپاریم، آنتی بیوتیک های جدیدی که به شدت به آنها نیاز داریم، به موقع تولید نخواهند شد.”

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد مقاومت آنتی بیوتیکی اینجا کلیک کنید

فهرست WHO با توجه به نیاز فوری به آنتی بیوتیک های جدید به سه دسته تقسیم می شود که در ادامه به آن ها میپردازیم.

مهم‌ترین گروه شامل باکتری‌های مقاوم به چند دارو است که در بیمارستان‌ها، خانه‌های سالمندان و در میان بیمارانی که مراقبت از آنها نیاز به دستگاه‌هایی مانند ونتیلاتور و  کاتتر دارد، تهدیدی خاص است. آنها شامل اسینتوباکتر، سودوموناس و انتروباکتریاسه های مختلف (از جمله Klebsiella، E. coli، Serratia و Proteus) هستند. آنها می توانند باعث عفونت های شدید و اغلب کشنده مانند سپتی سمی و ذات الریه شوند. این باکتری ها در برابر تعداد زیادی از آنتی بیوتیک ها از جمله کارباپنم ها و سفالوسپورین های نسل سوم – بهترین آنتی بیوتیک های موجود برای درمان باکتری های مقاوم شده اند.

رده های دوم و سوم این لیست – دسته بندی های با اولویت بالا و متوسط – حاوی سایر باکتری های مقاوم به دارو هستند که باعث بیماری های شایع تری مانند سوزاک و مسمومیت غذایی ناشی از سالمونلا می شوند.

آقای هرمان ، وزیر بهداشت فدرال آلمان می گوید: “ما به آنتی بیوتیک های موثر برای سیستم های بهداشتی خود نیاز داریم. ما باید امروز اقدام مشترکی برای فردایی سالم تر انجام دهیم. اولین فهرست پاتوژن های اولویت سازمان جهانی بهداشت (WHO)یک ابزار جدید مهم برای ایمن سازی و هدایت تحقیق و توسعه مرتبط با آنتی بیوتیک های جدید است.”

هدف از این فهرست، ترغیب دولت‌ها به اجرای سیاست‌هایی است که هم توسط سازمان‌های دارای بودجه عمومی و هم توسط بخش خصوصی سرمایه‌گذاری در کشف آنتی‌بیوتیک‌های جدید، علوم پایه و تحقیق و توسعه پیشرفته را تشویق می‌کند.

سل ، که مقاومت آن در برابر درمان سنتی در سال‌های اخیر رو به افزایش بوده است، در لیست قرار نگرفت زیرا برنامه‌های اختصاصی دیگری برای آن درنظر گرفته شده است. سایر باکتری‌ها مانند استرپتوکوک A و B و کلامیدیا ، مقاومت پایینی نسبت به درمان‌های موجود دارند و در حال حاضر تهدیدی برای سلامت عمومی محسوب نمی‌شوند نیر در لیست ذکر نشده است.

این فهرست با همکاری بخش بیماری‌های عفونی در دانشگاه توبینگن آلمان، با استفاده از تکنیک تجزیه و تحلیل تصمیم‌گیری چند معیاره که توسط گروهی از متخصصان بین‌المللی بررسی شده است، تهیه شده است. معیارهای انتخاب پاتوژن های موجود دراین لیست عبارت بودند از:

  1. عفونت های ایجاد شده چقدر کشنده هستند.
  2. آیا درمان آنها نیاز به بستری طولانی مدت در بیمارستان دارد یا خیر.
  3. زمانی که افراد مبتلا میشوند، چقدر به آنتی بیوتیک های موجود مقاوم می شوند.
  4. چقدر آسان بین حیوانات، از حیوان به انسان، و از فردی به فرد دیگرمنتقل می شوند..
  5. آیا می توان از آنها پیشگیری کرد (به عنوان مثال از طریق بهداشت خوب و واکسیناسیون).
  6. چند روش یا راه حل درمانی باقی مانده است.
  7. آیا آنتی بیوتیک های جدید برای درمان آنها در حال حاضر در جز اهداف بخش تحقیق و توسعه قرار دارند یا خیر.

رئیس بخش بیماری‌های عفونی دانشگاه Tübingen و یکی از مشارکت‌کنندگان اصلی در ایجاد این فهرست می‌گوید: «آنتی‌بیوتیک‌های جدید که این فهرست اولویت‌دار پاتوژن‌ها را هدف قرار می‌دهند، به کاهش مرگ و میر ناشی از عفونت‌های مقاوم در سراسر جهان کمک می‌کنند. . “تعلل بیشتر در این زمینه باعث مشکلات بیشترو به خطر افتادن سلامت عمومی خواهد شد.”

در حالی که تحقیق و توسعه در زمینه ی مقاومت آنتی بیوتیکی حیاتی است،اما به تنهایی نمی تواند مشکل را حل کند.

برای مقابله با مقاومت آنتی بیوتیکی، باید پیشگیری بهتری از عفونت ها و استفاده مناسب از آنتی بیوتیک های موجود در انسان و حیوانات و همچنین استفاده منطقی از هر گونه آنتی بیوتیک جدید که در آینده تولید می شود وجود داشته باشد.

جهت اطلاع بیشتر در مورد راهکارهای پیشگیری از مقاومت آنتی بیوتیکی اینجا کلیک کنید

 

فهرست پاتوژن های اولویت دار سازمان جهانی بهداشت برای تحقیق و توسعه آنتی بیوتیک های جدید

اولویت 1: حیاتی

اسینتوباکتر بومانیAcinetobacter baumannii، مقاوم به کارباپنم

سودوموناس آئروژینوزا،Pseudomonas aeruginosa مقاوم به کارباپنم

انتروباکتریاسهEnterobacteriaceae، مقاوم به کارباپنم – تولید کننده ESBL

اولویت 2: بالا

انتروکوکوس فاسیومEnterococcus faecium، مقاوم به وانکومایسین

استافیلوکوکوس اورئوسStaphylococcus aureus، مقاوم به متی سیلین، ونکومایسین

هلیکوباکتر پیلوریHelicobacter pylori، مقاوم به کلاریترومایسین

کمپیلو باکتر Campylobacter spp ، مقاوم در برابر فلوروکینولون

سالمونلاهاSalmonellae، مقاوم به فلوروکینولون

نایسریا گونوریهNeisseria gonorrhoeae، مقاوم به سفالوسپورینو و فلوروکینولون

اولویت 3: متوسط

استرپتوکوک پنومونیهStreptococcus pneumoniae،مقاوم به پنی سیلین

هموفیلوس آنفولانزاHaemop-hilus influenzae، مقاوم به آمپی سیلین

شیگلاShigella spp ، مقاوم به فلوروکینولون

منبع:خبرگزاری سازمان بهداشت جهانی

 

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *