ارتباط کیفیت جیره با میکروارگانیسم ها و مشکلات گوارشی درطیور صنعتی(بخش 2)

avimehrclinic-digestive-problems-in-poultry-farming0.

قابلیت هضم جیره طیور

مواد اولیه مورد استفاده برای تولید خوراک طیور عمدتاً بر پایه ذرت یا سویا است. این محصولات با مقادیر بالای انرژی قابل سوخت و ساز و پروتئین گیاهی مشخص می شوند. با این حال، آنها همچنین دارای عوامل ضد تغذیه هستند که باید در طول فرآوری با آنها مقابله کرد. بنابراین، کیفیت جیره به طور قابل توجهی با بهینه سازی فرآیندهای صنعتی انجام شده بر روی مواد خام همبستگی دارد.

چندین عامل ضد تغذیه ای در سویا وجود دارد، از جمله لکتین ها، لیپازها، ساپونین ها، لیپاکسیدازها، عوامل ضد تیروئید و غیره. این مولکول ها در جذب خوراک اختلال ایجاد می کنند و بر فرآیندهای سلولی دستگاه گوارش در طیور تأثیر می گذارند. آنزیم های گوارشی می توانند برای هضم غذا ناکافی باشند. این امر به ویژه در مورد هضم فیبر گیاهی موجود در سویا و ذرت صادق است.

کیفیت مواد اولیه در مرغداری

مواد اولیه اجزایی هستند که برای تولید خوراک مصرفی طیور استفاده می شوند. در پرورش طیور به دلیل ارزش غذایی بالا از غلاتی مانند ذرت به دست می‌آیند. با این حال، این مواد خام تابع شرایط بازار بین المللی هستند زیرا کالا محسوب می شوند. به همین دلیل، قیمت آنها در سراسر جهان بسته به شرایطی مانند حمل و نقل، آب و هوا، در دسترس بودن و تقاضا متفاوت است.

طی سال های 2020 و 2021 قیمت این مواد خام به طور قابل توجهی افزایش یافت، بنابراین تولیدکنندگان کیفیت جیره عرضه شده را برای کاهش هزینه ها تغییر دادند. این تغییرات در خوراک طیور با کیفیت پایین‌تر و تغییرات ناگهانی در منشاء آن، بر سلامت روده تأثیر می‌گذارد و مستعد آسیب‌های گوارشی مانند آنتریت نکروز می‌شود.

سلامت روده طیور تخمگذار

سلامت روده طیور با وضعیت سلول های پوششی دستگاه گوارش و همچنین با میکروبیوتای متعادل آن مرتبط است. فرآیندهای عفونی توسط باکتری‌ها، ویروس‌ها یا تک یاخته‌ها (کوکسیدیوز) می‌تواند باعث ایجاد ضایعاتی در دستگاه گوارش شود که بر جذب مواد مغذی تأثیر می‌گذارد. بنابراین غذای مصرفی زمان کمتری در دستگاه باقی می ماند و بدون جذب کامل دفع می شود.

تغییر وضعیت روده بر سلامت طیور تأثیر می گذارد. بنابراین،به علت عدم تعادل در جذب، مواد مغذی موجود در روده بزرگ افزایش می یابد، جایی که باکتری های موجود به طور غیرقابل کنترلی تکثیر می شوند و می توانند در روده کوچک نیز افزایش یابند. این فرآیند باعث ایجاد dysbiosis (عدم تعادل گونه های میکروبی در دستگاه گوارش) و افزایش سرعت عبور خوراک در دستگاه گوارش می شود که از جذب مواد مغذی جیره جلوگیری می کند.

وجود مایکوتوکسین ها

مایکوتوکسین‌ها متابولیت‌هایی با منشاء قارچی هستند که در طول کشت یا نگهداری، خوراک طیور را آلوده می‌کنند. این مولکول ها در صورت مصرف بر روی دستگاه گوارش طیور اثر بیماری زایی دارند. مایکوتوکسین‌های DON، T2، فومونیزین یا ارگوتامین اثرات جدی بر اندام‌های دستگاه گوارش دارند و باعث مشکلاتی مانند اسهال، عدم جذب مواد مغذی، کاهش مصرف خوراک و حتی خونریزی سنگدان می‌شوند. این مولکول های سمی یک مشکل جدی در پرورش طیور هستند، زیرا طیور در هنگام مصرف آنها بیشترین آسیب را می بینند. کیفیت جیره باید بهینه باشد و حضور مایکوتوکسین ها در طی فرآوری خوراک کاهش یابد.

راهکارهایی برای بهبود سلامت روده در طیور

  • رژیم های غذایی باکیفیت به نوبه خود به یک سیستم گوارشی سالم نیاز دارند تا بصورت کامل جذب شوند.بنابراین، بهبود وضعیت روده ای که عملکرد صحیح دستگاه گوارش طیور را با توجه به نیاز آنها تضمین می کند، توصیه می شود. چندین استراتژی به بهبود سلامت روده در طیور کمک میکند.
  • استفاده از آنزیم ها: استفاده از Alquerzim فرآیندهای گوارشی را در طیور با تاثیر بر فرآیند هضم بهبود میبخشد. هدف این استراتژی بهبود جذب مواد مغذی از خوراک های حاوی ذرت، گندم، برنج و سویا است. به این ترتیب طیور (به ویژه جوجه‌های جوان) می‌توانند آنزیم‌هایی را به دست آورند که به آنها امکان هضم و جذب خوراک مصرفی و استفاده از حداکثر مواد مغذی را می‌دهد.
  • استفاده از بایندرهای مایکوتوکسین: Alquerfeed Antitox یک اتصال دهنده مایکوتوکسین است که از مولکول سیلیکوگلیسیدول تشکیل شده است. این مانع از تأثیر تعداد مایکوتوکسین هایی می شود که می توانند بر روی طیور تأثیر بگذارند. علاوه بر این، در هر PH در دستگاه گوارش موثر است و در جذب اجزای مختلف خوراک اختلالی ایجاد نمی کند.
  • تأثیر تغییرات محیطی یا مدیریتی را به حداقل برسانید زیرا این فرآیندها،فرآیندهای استرس حاد را ایجاد می کنند. این استرس می تواند عملکرد سیستم ایمنی را کاهش داده و احتمال ابتلا به بیماری های عفونی یا سبب تغییرات میکروبیوتای دستگاه گوارش طیور شوند.
  • برای به دست آوردن اثر ضد میکروبی سیمنول و اسید سیتریک، Alquermold Natural را به جیره طیور اضافه کنید. سیمنول منشأ طبیعی دارد وبا سوراخ کردن غشای سلولی این میکروارگانیسم‌ها سبب مرگ باکتری و قارچ ها میشود. همچنین از تولید ارگوسترول مورد نیاز آنها جلوگیری می کند. اسید سیتریک یک اثر هم افزایی ایجاد می کند زیرا در متابولیسم سلولی پاتوژن ها مداخله کرده و ورود حلقه سیمنول را به دداخل آنها تسهیل می کند. Alquermold Natural یک نگهدارنده طبیعی است که تکثیر پاتوژن های روده مانند سالمونلا، کلستریدیوم و E.coli را نیز کنترل می کند.آزمایشات مزرعه ای جوجه های گوشتی که در ایالات متحده، کلمبیا و پرو نشان داد  که Alquermold Natural انتریت نکروزه را کنترل می کند، عملکرد تولیدی را بهبود می بخشد و نیاز به محرک های رشد آنتی بیوتیکی را کاهش می دهد.
  • آب آشامیدنی تازه را تامین کنید زیرا هیدراتاسیون نقش کلیدی در فرآیندهای فیزیولوژی گوارش دارد.

نتیجه گیری

کیفیت جیره عامل مهمی در پرورش طیور است زیرا خوراک پرهزینه ترین نهاده در تولید است. علاوه بر این، تغذیه تا حد زیادی موفقیت یک سیستم تولید طیور را تعیین می کند.

هضم طیور دارای ویژگی هایی است که باید در نظر گرفته شود زیرا عدم هضم و جذب بهینه  آنها برای مشکلات گوارشی که می تواند ایجاد کند مرتبط است. میکروبیوتا نقش کلیدی دارد زیرا درایمنی و تعادل دستگاه گوارش موثر است. باید توجه داشت که جوجه های گوشتی نیازهای تغذیه ای متفاوتی نسبت به مرغ های تخمگذار دارند، بنابراین خوراک باید با جزئیات بر اساس نیاز آنها فرموله شود. علاوه بر این، مواد خام مورد استفاده ممکن است حاوی عوامل ضد تغذیه ای باشد که در صورت کیفیت بالای جیره باید در طی فرآوری صنعتی جیره آنها را از بین برد. علاوه بر این، سلامت روده با یکپارچگی اپیتلیال و عملکرد صحیح هضم و جذب آنها در هر قسمت مرتبط است. در غیر این صورت، مشکلات گوارشی به وجود می آید و سلامت طیور را تحت تاثیر قرار می دهد و عملکرد تولیدی آنها را بدتر می کند. در نهایت، حضور مایکوتوکسین‌ها نقش کلیدی ایفا می‌کند، زیرا آنها در خوراک وجود دارند و اثرات جدی بر طیور میگذارند.

در نهایت، راهکارهایی برای بهبود کیفیت جیره و مراقبت از سلامت روده طیور وجود دارد تا امکان حداکثر استفاده از مواد مغذی را فراهم کند، هزینه های مربوطه را کاهش دهد و عملکرد تولیدی طیور را افزایش دهد.

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *