کانیبالیسم در طیور

avimehrclinic-laying-hen-cannibalism.webp

نوک زدن پر و دیگرخواری از مشکلات عمده در طیور صنعتی میباشد. دیگرخواری از رفتار پرخاشگرانه جوجه ها و بوقلمون ها ناشی می شود که ممکن است با نوک زدن پر توسط پرندگان دیگر شروع شود. همچنین ممکن است شامل نوک زدن کلوآک بلافاصله پس از تخمگذاری نیز میشود.

اتیولوژی کانیبالیسم در طیور

هیچ دلیل واحدی برای کانیبالیسم در طیور شناسایی نشده است، اما ژنتیک،تراکم زیاد، شدت نور بیش از حد و عدم تعادل مواد مغذی با وقوع آن مرتبط است. علاوه بر این، در پولت های دارای اضافه وزن که وارد مرحله تولید تخم می شوند یا مرغ های در حال تولید، مخاط کلواک در حین و بعد از تخم گذاری  بیرون زده و این بافت قرمز سبب تحریک دیگر پرندگان برای نوک زدن، میشود. عوامل دیگر عبارتند از:

  • عدم دسترسی پرندگان به دانخوری به علت کمبود فضای کافی
  • کمبود مواد معدنی و ویتامین
  • آسیب های پوستی
  • عدم حذف روزانه پرندگان تلف شده.

علاوه بر تلف شدن پرندگان در اثر  نوک زدن دیگر پرندگان، کانیبالیسم اغلب منجر به انتقال بیماری های عفونی نیز می شود.

علائم بالینی و تشخیص کانیبالیسم در طیور

زمانی که پرندگان در سیستم های پرورش در بستر، تخم های خود را روی زمین در مناطق شلوغ می گذارند، آدمخواری شایع تر است. تولید تخم معمولاً کاهش می یابد. افزایش بروز پرولاپس در گله هایی که نوک می زنند مشاهده می شود. دیگرخواری یا کانیبالیسم همچنین می تواند منجر به تلفات بالاتر از حد معمول شود.

پرندگان مبتلا ممکن است پرهای ضعیفی داشته باشند و بدنشان آسیب دیده باشد. اگر پرها یا بافت ها به شدت آسیب ببینند، ممکن است خونریزی رخ دهد. ظاهر شدن خون روی پوست در معرض دید ممکن است باعث نوک زدن بیشتر شود و منجر به مرگ شود. نوک زدن کلواک شکل دیگری از کانیبالیسم است که در پرندگان تخمگذار نیز قابل مشاهده است. نوک زدن به کلواک بلافاصله پس از تخم گذاری اتفاق می افتد و قرار گرفتن در معرض غشای مخاطی باعث تحریک نوک زدن توسط سایر پرندگان می شود.

کنترل و پیشگیری از کانیبالیسم در طیور

کنترل کانیبالیسم در طیور به اصلاح یا کاهش عوامل خطر بستگی دارد. این اقدامات کنترلی باید به محض مشاهده علائم انجام شود، زیرا زمانی که این عادت ایجاد شد، حذف آن دشوار است. اقداماتی شامل اصلاح رژیم غذایی نامناسب، کاهش شدت نور، و تهیه سکو به عنوان پناهگاهی برای پرندگان مورد نظر است. آویزان کردن رشته های سفید یا زرد ممکن است مفید باشد. انجام نوک چینی نیز مفید میباشد.نوک چینی ممکن است در سن 1 روزگی انجام شود و بین 6 تا 12 هفتگی در پولت ها یا بوقلمون های بالغ تکرار شود. نوک منقار را می توان با گرمای مادون قرمز در روز جوجه کشی نیز درمان کرد که منجر به کوتاه شدن منقار با حداقل استرس می شود.

با توجه به تاثیر تنش و استرس در ایجاد عارضه ی کانیبالیسم جهت پیشگیری و رفع آن میتوان از داروی کاملا گیاهی نوروکالم استفاده نمود.نوروکالم حاوی ماده موثره ی گیاهانی چون سنبل الطیب و بادرنجویه میباشد. سنبل الطیب و بادرنجبویه از دیرباز به عنوان آرامبخش، ضد اضطراب و استرس استفاده می شوند. این گیاهان به طور طبیعی روی سیستم عصبی تاثیر گذاشته و باعث آرامش و بهبود بی قراری می شوند.

جهت اطلاعات بیشتر در مورد داروی گیاهی نوروکالم اینجا کلیک کنید

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *