کوریزای عفونی در طیور؛از تشخیص تا درمان

avimehrclinic-coryza-Poultry-Farming-.jpg

کوریزای عفونی یک بیماری حاد تنفسی در جوجه ها است که توسط باکتری Avibacterium paragallinarum ایجاد می شود.این باکتری گرم منفی و غیر متحرک است.علائم بالینی شامل ترشحات بینی، عطسه و تورم بخش هایی از صورت است.درمان زودهنگام آنتی بیوتیکی ممکن است به بهبودی پرندگان مبتلا کمک کند. پیشگیری بر اساس شیوه های مدیریت صحیح، از جمله اقدامات ایمنی زیستی مناسب و واکسیناسیون است.

avimehrclinic-coryza-in-poultry.jpg

ظاهراً این بیماری فقط جوجه ها را درگیر می کند.

در کشورهایی مانند ایالات متحده، این بیماری عمدتاً در پولت ها و مرغ های تخمگذار و گاهی در جوجه های گوشتی دیده می شود.اقدامات ناکافی امنیت زیستی و عوامل محیطی ممکن است در این امر نقش داشته باشند. کوریزای عفونی یک بیماری مشترک بین انسان و دام نیست و بنابراین اهمیت بهداشت عمومی ندارد.

اپیدمیولوژی و انتقال کوریزای عفونی در جوجه ها

پرندگان ناقل عفونت A paragallinarum هستند. جوجه ها در هر سنی مستعد ابتلا هستند. با این حال، حساسیت با افزایش سن افزایش می یابد. دوره کمون 1-3 روز با طول مدت بیماری  2-3 هفته است. در صورت وجود بیماری های همزمان مانند مایکوپلاسموز ممکن است طول مدت بیماری طولانی تر باشد.

انتقال از طریق تماس مستقیم، قطرات معلق در هوا و آشامیدن  آب آلوده است. انتقال از طریق تخم مرغ اتفاق نمی افتد.

علائم بالینی کوریزای عفونی در جوجه ها

در خفیف‌ترین شکل کوریزای عفونی، تنها علائم ممکن است بی‌حالی، ترشح  بینی و گاهی تورم خفیف صورت باشد. با افزایش شدت بیماری شاهد تورم شدید یک یا هر دو سینوس همراه با ادم بافت‌های اطراف آن خواهیم بود.ادم بافت های اطراف سینوس ها ممکن است از باز شدن کامل چشم‌ها جلوگیری کند. تورم معمولا در 10-14 روز کاهش می یابد. با این حال، اگر عفونت ثانویه رخ دهد، می تواند برای ماه ها باقی بماند.تولید تخم ممکن است در پولت های جوان به تعویق بیفتد و در مرغ های تخمگذار به شدت کاهش یابد. پرندگان مبتلا ممکن است اسهال داشته باشند و مصرف خوراک و آب معمولاً در مراحل حاد بیماری کاهش می یابد.

در موارد حاد، تنها سینوس‌ها ممکن است درگیر باشند و دارای اگزودای فراوان، خاکستری و نیمه سیال باشند. سایر ضایعات ممکن است شامل ورم ملتحمه، نای، برونشیت، و کدورت گکیسه های هوایی باشد، به ویژه اگر سایر عوامل بیماری زا درگیر باشند.

تشخیص کوریزای عفونی در جوجه ها

تشخیص بر اساس آزمایش PCR، کشت باکتریایی یا  علائم بالینی  در جوجه‌های حساس است.

کنترل و درمان کوریزای عفونی در جوجه ها

شیوه های مدیریت صحیح و واکسیناسیون می تواند به جلوگیری از عفونت کمک کند.
پیشگیری تنها روش صحیح کنترل کورایزای عفونی است. جوجه های جایگزین باید در همان مزرعه پرورش یابند یا از گله های سالم تهیه شوند. اگر قرار است پولت‌های جایگزین در مزرعه‌ای قرار داده شوند که سابقه بیماری کوریزای عفونی دارد،واکسن‌ها برای کمک به پیشگیری و کنترل بیماری در دسترس هستند.

برای درمان بیماری کوریزا، می توان از داروی کاملا گیاهی ایمونو اکینامول استفاده نمود. این محصول حاوی عصاره های اکیناسه (سرخارگل) و آویشن باغی است و علاوه بر داشتن اثرات ضدمیکروبی، ضد التهابی و تقویت ایمنی منجر به خروج ترشحات، باز شدن مجاری و افزایش ظرفیت تنفسی می شود. هم چنین عطسه و سایر علائم تنفسی را بهبود بخشیده و عوارض ناشی از واکسن های زنده را کاهش می دهد. به علاوه ایمونو اکینامول دوره پرهیز از مصرف ندارد و در تمام طول دوره پرورش قابل استفاده می باشد.

برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.