کنترل آلودگی خوراک در صنعت طیور

avimehrclinic-animal-feed-poultry-feeds-.jpeg

آلودگی میکروبی، از باکتری‌ها و ویروس‌ها گرفته تا کپک‌ها و مایکوتوکسین‌ها، از راه‌های مختلف به خوراک طیور و مواد تشکیل دهنده خوراک دسترسی پیدا می‌کند.

در حالی که آلاینده های موجود در خوراک در درجه اول خطری برای سلامتی، رفاه و بهره وری دام دارند، با توجه به ماهیت مشترک بین انسان و دام برخی از پاتوژن ها و حساسیت به سموم انسانی، میتوانند خطری برای سلامت انسان نیزبه وجود آورند.

آلودگی توسط اورگانیسم ها

میکروب‌ها که با چشم غیرمسلح دیده نمیشوند، می‌توانند میزبان‌های زنده و همچنین اجسام بی‌جان را آلوده کنند. به عنوان بخشی از یک حرکت گسترده تر برای امنیت زیستی، تولیدکنندگان و تامین کنندگان مواد غذایی باید خوراک را از لحاظ دارا بودن باکتری های خاصی مانند انتروباکتریاسه و مایکوتوکسین ها بررسی کنند. سایر باکتری ها مانند، سالمونلا، لیستریا مونوسیتوژنز و اشریشیا کلی بیماری‌زا هستند و می‌توانند خطری برای سلامتی انسان‌ها نیز باشد.

باید توجه داشت همیشه هنگام خرید خوراک یا مواد غذایی احتمال آلودگی وجود دارد. با این حال، برخی از مواد بیشتر از سایرین از آلودگی استقبال می کنند.پرندگان وحشی، از جمله گونه های مهاجر شناخته شده به عنوان ناقل عوامل بیماری زا از جمله ویروس آنفلوانزای پرندگان (AI) به شمار می آیند.اورگانیسم ها میتوانند از طریق مدفوع منتقل شوند

علیرغم شناخت این چالش، در انبوهی از مواد خام خوراک مانند ذرت، دانه های سویا یا کلزا ،آلودگی غیرمعمول نیست. این امر به ویژه در زمان برداشت و در کشورهای واردکننده یا صادرکننده حجم بالایی از غلات که فاقد ظرفیت ذخیره سازی مناسب هستند، صادق است. تمام مواد تشکیل دهنده خوراک در برابر آلودگی و فساد آسیب پذیر هستند. برخی از مواد بیشتر مستعد ابتلا به انواع خاصی از آلودگی هستند، خواه کپک های رشد دهنده ذرت باشد یا مواد پروتئینی بالا که باکتری هایی مانند سالمونلا را حفظ می کنند.

این تئوری مطرح شده است که از آنجایی که پرندگان تجاری به طور موثر در داخل سالن ها محصور می شوند، احتمالاً خوراک می تواند راحت تر آلوده شود. تحقیقات بیشتر بقای ویروس را در خوراک نشان داده است و پس از آلودگی خوراک، آلودگی می‌تواند در سراسر گله پخش شود.

 

آلودگی توسط سموم

آلاینده ها همچنین می توانند شامل اجزای طبیعی مواد غذایی خاص و مواد غذایی مانند گلوکوزینولات ها و سموم تولید شده توسط میکروارگانیسم ها باشند.

کپک ها می توانند روی غلات، دانه ها و غذای کامل حیوانات رشد کنند که این رشد تحت تأثیر عوامل محیطی مانند دما، رطوبت و بارندگی است. این می تواند در طول فصل رشد، برداشت و یا ذخیره سازی مواد خوراکی رخ دهد.

معمولاً تصور می شود که غلات در معرض عناصرسمی برای چند روز چیز مهمی نیست، اما آلودگی می تواند بسیار سریع اتفاق بیفتد و می تواند منجر به مشکلات سلامتی حیوانات و کاهش بهره وری شود.

رشد کپک منجر به تولید متابولیت های ثانویه به نام مایکوتوکسین می شود. هنگامی که مایکوتوکسین ها روی سطح یا داخل ماده غذایی وجود دارند، در طول مراحل مختلف پردازش خوراک باقی می مانند و از بین بردن آنها بسیار دشوار است. هنگامی که توسط حیوانات بلعیده می شوند، می توانند بر فرآیندهای متابولیک در حیوان تأثیر منفی بگذارند و به طور قابل توجهی بهره وری را کاهش دهند.

نگران کننده ترین مایکوتوکسین ها عبارتند از:

  • آفلاتوکسین ها
  • دئوکسی نیوالنول
  • فومونیسین
  • اکراتوکسین A
  • زرالنون

 

اگر شرایط عمومی برای رشد کپک مناسب باشد، نظارت بر محصولات و تعیین خطر مایکوتوکسین ها بسیار مهم است. مواد خوراکی مانند: ذرت به آلودگی آسپرژیلوس حساس هستند. این قارچ ها انواع آفلاتوکسین‌ها را تولید می‌کنند که نه تنها بر تولید پرندگان تأثیر منفی می‌گذارند، بلکه می‌توانند بر سلامت مصرف‌کننده نیز تأثیر بگذارند.

 

محافظت از خوراک در برابر آلاینده ها

–بهداشت خوراک باید برای جلوگیری از بیماری و حمایت از امنیت زیستی زنجیره غذایی در نظر گرفته شود.

–حرارت و تابش در هنگام فراوری خوراک.

–مواد ضدعفونی کننده را می توان به عنوان بخشی از فرمولاسیون خوراک در نظر گرفت.

ضدعفونی‌کننده‌های خوراک حفاظت طولانی‌مدت در برابر آلودگی مجدد خوراک را در هنگام حمل و نقل، ذخیره و تغذیه به حیوانات ارائه می‌کنند، در حالی که یک درمان فیزیکی مانند گرما یا تابش فقط برای یک لحظه از زمان، آلودگی خوراک را کنترل می‌کند از طرفی در فراوری خوراک ممکن است خوش حوراکی و ریزمغذی ها تحت تاثیر قرار گیرند. آلودگی خوراک ممکن است در هر زمانی رخ دهد.

با توجه به این موضوع که تقریبا تمامی ترکیبات ضدعفونی کننده خوراک دارای فرمالدئید میباشند،باید استفاده از ترکیبات طبیعی و بدون عوارض ثانویه برای ضدعفونی کردن خوراک استفاده شود.

آنتی آمونیوم اکسترا(ANTI AMMONIUM EXTRA) محصول منحصر بفردی است که شامل عصاره های گیاهی، مواد معدنی و اسید های ارگانیک می باشد. این محصول ضد عفونی کننده خوراک بوده و بار میکروبی خوراک را کاهش می دهد. محصول به صورت پودر مخلوط در دان طیور می باشد. آنتی آمونیوم اکسترا علاوه بر افزایش زمان عبور مواد غذایی از دستگاه گوارش دارای اثر ضد میکروبی نیز می باشد. همچنین این ترکیب با تاثیر بر روی کاهش تعداد باکتری های مضر و جذب آب بیشتر در روده ها موجب کاهش رطوبت و گاز آمونیاک بستر می گردد. این محصول بدلیل فرمولاسیون طبیعی و ایمن هیچ گونه باقیمانده مضری در تولیدات حیوان و محیط زیست برجای نگذاشته و از این رو فاقد دوره پرهیز از مصرف میباشد.

جهت اطلاعات بیشتر در مورد آنتی آمونیوم اکسترا اینجا کلیک کنید

 

منبعhttps://www.thepoultrysite.com/articles/how-contaminants-enter-the-poultry-feed-supply

 

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *