مایکوپلاسموزیس (CRD، کیسه هوا، سینوزیت)

AVIMEHRCLINIC-Mycoplasmosis-CRD-Air-sac-Sinusitis.jpg

مایکوپلاسموزیس (CRD، کیسه هوا، سینوزیت)

ارگانیسم های جنس مایکوپلاسما عامل مهم بیماری های تنفسی در طیور هستند. از میان گونه های متعدد مایکوپلاسما که از طیور اهلی جدا شده اند، سه گونه از اهمیت زیادی برخوردارند.

Mycoplasma gallisepticum با بیماری مزمن تنفسی (CRD) یا سندرم کیسه هوا در جوجه ها و بوقلمون ها و سینوزیت عفونی بوقلمون ها همراه است.

Mycoplasma meleagrides با ایرساکولیت یا عفونت کیسه های هوایی در بوقلمون ها همراه است.

Mycoplasma synoviae عامل سینوزیت عفونی در مرغ و بوقلمون است.

بیماری مزمن تنفسی (CRD)، سندرم کیسه هوایی و سینوزیت عفونی بوقلمون ها یک علت مشترک دارند.

CRD ابتدا به عنوان یک بیماری مزمن اما خفیف تنفسی در جوجه های بالغ شناخته شد که تولید تخم را کاهش داد اما با مرگ و میر کمی همراه بود.

پس از CRD، وضعیتی به نام “عفونت کیسه هوایی” یا airsacculitis در پرندگان جوان مشکل ساز شد که با مرگ و میر بالایی در برخی از گله ها همراه بود. بسیاری از پرندگان دچار کاهش رشد شدند، کارایی خوراک کاهش یافت و بسیاری از ماکیان برای مصرف انسان پس از فرآوری منع شدند.

سینوزیت عفونی در بوقلمون ها باعث ایجاد تورم سینوس زیر چشم و همچنین التهاب اندام های تنفسی می شود. این یک بیماری مزمن است که بر رشد و ضریبر تبدیل خوراک تأثیر منفی می گذارد. همچنین ممکن است باعث مرگ و میر قابل توجهی در طیور جوان شود.

ارگانیسم به نام مایکوپلاسما گالی سپتیکوم (MG) در هر سه بیماری مشترک است.

CRD و سینوزیت در بوقلمون ها به دلیل عفونت های حاصل از اورگانیسم MG ایجاد می شود در حالی که سندرم کیسه هوایی به دلیل عفونت MG در ترکیب با E. coli ایجاد می شود. این شرایط در اثر عفونت های حاد تنفسی مانند بیماری نیوکاسل یا برونشیت عفونی ایجاد می شود.

انتقال

عفونت مایکوپلاسما گالی سپتیکوم گسترده است و بسیاری از گونه های پرندگان را تحت تاثیر قرار می دهد. برنامه های ریشه کنی در سال های اخیر میزان شیوع بیماری را کاهش داده است. در درجه اول از طریق تخم مرغ منتقل می شود. مرغ های آلوده، ارگانیسم ها را منتقل می کنند و جوجه یا طیور در هنگام بیرون آمدن از تخم آلوده می شوند. ارگانیسم ها همچنین ممکن است از طریق تماس مستقیم با پرندگان آلوده یا ناقل منتقل شوند.

CRD  علائم تنفسی خفیفی مانند سرفه، عطسه و ترشحات بینی ایجاد می کند.

در سندرم کیسه هوایی کل سیستم تنفسی درگیر میشود. کیسه های هوا اغلب کدر و حاوی مقادیر زیادی عفونت هستند. در پرندگان مبتلا مصرف خوراک کاهش یافته و وزن بدن به سرعت کاهش می یابد.

سینوزیت عفونی در بوقلمون ها به دو شکل رخ می دهد.ممکن است تنها سبب تورم سینوس زیر چشم شود و یا  ریه ها و کیسه های هوایی درگیر می شوند. کیسه های هوا کدر می شوند و ممکن است حاوی مقادیر زیادی اگزودا باشند. هر دو شکل بیماری معمولا میتواند در گله و یا اغلب در یک پرنده وجود داشته باشد.

تشخیص هر دو بیماری باید بر اساس سابقه گله، علائم و تلفات باشد. آزمایش خون نیز برای تعیین آلوده بودن گله میتواند مفید باشد.

در زمان برخورد و درگیری گله به اورگانیسم MG هم در جوجه ها و هم در بوقلمون ها ریشه کنی عامل بیماری زا بسیار حیاتی است. این هدف در گله های تجاری اصلاح نژاد شده تا حدودی محقق شده است. درمان CRD، سندرم کیسه هوایی و سینوزیت عفونی رضایت بخش نبوده و بهتر است پیشگیری مقدم بر درمان درنظر گرفته شود. بسیاری از آنتی بیوتیک ها با موفقیت های متفاوت استفاده شده اند. اینکه آیا درمان انجام شود تصمیمی است که باید بر اساس عوامل اقتصادی در مورد هر گله گرفته شود. در صورت تلاش برای درمان، سطوح بالایی از یکی از آنتی‌بیوتیک‌های طیف وسیع (تیلوزین، اورئومایسین، ترامایسین، گالی‌مایسین) را در خوراک، آب آشامیدنی یا تزریقی بدهید.

منبع:http://extension.msstate.edu/agriculture/livestock/poultry/diseases-poultry#:~:text=Mycoplasma%20gallisepticum%20is%20associated%20with,synovitis%20in%20chickens%20and%20turkeys.