جایگزین آنتی بیوتیک ها با سین بیوتیک ها و تاثیر آن بر عملکرد جوجه های گوشتی

AVIMEHRCLINIC-probiotic-and-prebiotic-IN-POULTRY.jpg

هدف مقاله

این مطالعه با هدف ارزیابی جیره های حاوی پری بیوتیک، پروبیوتیک و سین بیوتیک به عنوان جایگزین آنتی بیوتیک بر عملکرد و پاسخ ایمنی در برابر ویروس بیماری نیوکاسل در جوجه های گوشتی انجام شد.

 

1400 قطعه جوجه نر یک روزه کاب 500 تا سن 42 روزگی در قالب طرح کاملاً تصادفی با طرح فاکتوریل 2×2+1 با هفت تکرار پرورش داده شدند.نتایج آزمایش به صورت خلاصه:

  1. بهبود ضریب تبدیل
  2. افزایش آنتی بادی علیه ویروس بیماری نیوکاسل

 

در تولید طیور، هدف اصلی به دست آوردن عملکرد و کیفیت بالای محصولات نهایی است. بنابراین از افزودنی های ضد میکروبی از جمله آنتی بیوتیک ها در جیره طیور استفاده میشود.نگرانی اصلی این است که استفاده مداوم از آنتی بیوتیک ها ممکن است باعث ایجاد و انتشار جمعیت های باکتریایی مقاوم شود و این مقاومت ممکن است به میکروارگانیسم های بیماری زا منتقل شود و به خطری برای سلامت انسان و حیوان تبدیل شود.

این امر محققین را بر آن داشته تا جایگزین هایی بسازند که عملکرد بالا را بدون آسیب رساندن به سلامت انسان و حیوان حفظ کنند. استفاده از پری بیوتیک ها، پروبیوتیک ها و سین بیوتیک ها از جمله این جایگزین ها هستند.

پروبیوتیک ها،  میکروارگانیسم های مفیدی هستند که، از طریق رقابت برای اتصال مکان ها و مواد مغذی، تولید مواد ضد باکتریایی، سرکوب تولید آمونیاک، خنثی سازی انتروتوکسین ها، علاوه بر تحریک سیستم ایمنی، اثرات مفیدی بر میزبان نیز دارند.

پری بیوتیک ها را میتوان به عنوان مواد غذایی گروه خاصی از باکتری ها تعریف کرد که با تحریک انتخابی رشد و یا متابولیسم گروه محدودی از باکتری ها در دستگاه گوارش،بی حرکت کردن و کاهش ظرفیت تثبیت باکتری های بیماری زا در مخاط روده اثرات مفیدی را برای میزبان ایجاد می کند. این ارتباط با عملکرد پری بیوتیک‌هایی که می‌توانند خود را به فیمبریه‌های باکتری‌های بیماری‌زا متصل کنند، و سبب دفع آن ها شوند، رشد را تحریک کرده و متابولیسم تعداد محدودی از میکروارگانیسم‌های غیر بیماری‌زا را تسریع میکنند، که به نفع میکروبیوتای روده است. عمل پروبیوتیک‌ها به این مکانیسم اضافه می‌شود و تغذیه سلول‌ها (انتروسیت‌ها) که دستگاه گوارش را بازیابی می‌کنند و تعادل و سلامت روده را برای پرندگان فراهم می‌کنند، آسان می‌کند .

منبعhttps://www.scielo.br/j/rbca/a/6XPPVLw44pM7bjgR66RLvtQ/?lang=en

با توجه به مقاله فوق میتوان به این نتیجه رسید که توجه به فلور میکروبی دستگاه گوارش و بهبود آن میتواند کمک شایانی به بهبود عملکرد و حذف مصرف آنتی بیوتیک داشته باشد. از این رو استفاده از سین بیووتیک ها میتواند تاثیر مثبتی داشته باشد.

مکمل سین بیوتیک MLC محصول ماکیان دام پارس حاوی ترکیب قدرتمندی از میلیون ها باکتری مفید لاکتوباسیلوس کازئی و پری بیوتیک اختصاصی آن، دکستران است که باعث بازسازی و تنظیم فلور میکروبی، بهبود هضم و جذب و تقویت سیستم گوارش و سیستم ایمنی می شود.

لاکتوباسیلوس کازئی پروبیوتیکی بسیار مقاوم است که می تواند بدون آسیب از محیط اسیدی دستگاه گوارش عبور کرده و در کانت بسیار بالا در روده جایگزین شود. مصرف پروبیوتیک لاکتوباسیلوس کازئی در کنار پری بیوتیک اختصاصی دکستران در محصول MLC سبب بازگشت تعادل فلور میکروبی دستگاه گوارش و افزایش باکتری های مفید روده می شود. پس از بازسازی فلور میکروبی و کاهش جمعیت میکروارگانیسم­‌های مضر، میزان هضم و جذب مواد غذایی افزایش یافته و باعث افزایش وزن گیری و بهبود ضریب تبدیل خوراک می گردد. همچنین این محصول سبب تقویت سیستم ایمنی و جلوگیری از بروز بیماری های عفونی و مشکلات گوارشی نظیر اسهال و یبوست و بیماری التهابی روده ( IBD ) می گردد.

جهت اطلاعات بیشتر در مورد MLCاینجا کلیک کنید.

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *