کوکسیدیوز،درمان معظل مزارع پرورش طیور

avimehrclinic-eimeria-mitis.jpg

کوکسیدیوز پرندگان یک بیماری انگلی است که به دلیل اثرات منفی آن بر تولید و رشد پرندگان در صنعت طیور اهمیت بسیار زیادی دارد. عامل این بیماری تک یاخته هایی از گونه ی آیمریا میباشد.

Eimeria آیمریا یک انگل داخل سلولی است که در اپیتلیوم روده میزبان تکثیر می‌شود و بسته به گونه، انتریت متفاوتی با شدت متفاوت ایجاد می‌کند. این انگل ها باعث آسیب بافتی در روده، تغییر در جذب مواد مغذی و ایجاد اسهال در درجات مختلف و کاهش تولید می شوند.

چرا بیماری کوکسیدیوز سبب زیان اقتصادی بالایی میشود؟

بیماری کوکسیدیوز به دلیل ایجاد تلفات، کاهش رشد و هزینه های مربوط به کنترل، پیشگیری و درمان هر ساله خسارت های اقتصادی زیادی در سراسر دنیا به وجود می آورد. حتی در فرم های تحت بالینی بیماری که گله به نظر سالم می رسد، کوکسیدیوز می تواند منجر به کاهش وزن گیری و افزایش ضریب تبدیل خوراک شود و از این طریق به مرغداران ضرر برساند. یکی از مشکلات مهمی که متعاقب کوکسیدیوز می تواند اتفاق بیفتد این است که این بیماری طیور را مستعد ابتلا به آنتریت های کلستریدیایی از جمله آنتریت نکروتیک می کند.

 گزارش های متعددی از شیوع آن در گله های تخم گذار نیز وجود دارد.

برای اطلاعات بیشتر در مورد کوکسیدیوز در طیور تخم گذار اینجا کلیک کنید.

 

چالش های پیشگیری و کنترل کوکسیدیوز در صنعت پرورش طیور

پیشگیری و درمان

تمامی تأسیسات و سالن و انبار خوراک به طور کامل باید ضدعفونی شود و پرندگان قدیمی باید تا حد امکان از پرندگان جدید دور نگه داشته شوند.توجه به موارد مدیریتی مانند خشک بودن بستر و تهویه مناسب هم بسیار مهم است.در بسیاری از سالن های پرورش از کوکسیدیواستات ها و واکسن علیه این بیماری نیز انجام میشود.

هم چنین استفاده از این ترکیبات نیازمند دوره پرهیز از مصرف می باشد و بنابراین قبل از عرضه طیور یا محصولات آنها به بازار باید مصرف دارو متوقف شده تا بقایای دارو از گوشت و تخم مرغ طیور پاک شود. این دوره باعث می شود تا پرنده در معرض عفونت قرار بگیرد و کاملا بی دفاع خواهد بود.

هم چنین این ترکیبات شیمیایی دارای بقایای محیطی می باشند و می توانند منجر به آلودگی محیط زیست شوند.

راه حل

می توان برای پیشگیری و درمان کوکسیدیوز در طیور گوشتی و تخم گذار از محصولات کوکسی فیت (مخلوط در دان) و کوکسی فیت ال (محلول خوراکی) استفاده نمود. این محصولات بر پایه ترکیبات موثره موجود در جفت بلوط، سیر و آرتمیزیا آنوآ فرموله شده و علاوه بر اینکه دارای خاصیت ضد کوکسیدیوزی می باشد، به دلیل اثر ضد باکتریایی ترکیبات خود از ورم روده های کلستریدیایی نیز پیشگیری می کند و ضریب تبدیل خوراک را هم بهبود می بخشد. هم چنین امکان ایجاد مقاومت دارویی علیه آن وجود ندارد و به دلیل نداشتن بقایای بافتی نیازی به دوره پرهیز از مصرف ندارد.

برای اطلاعات بیشتر کوکسی فیت اینجا کلیک کنید.

برای اطلاعات بیشتر کوکسی فیت ال اینجا کلیک کنید.

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *