ترکیبات ضدعفونی کننده خوراک طیور؛فواید و عوارض آن ها

avimehrclinic-poultry-feed-ADDETIVE-nagpur-.webp

با ادامه حذف تدریجی آنتی بیوتیک ها از تولیدات دام و طیور ، استفاده از ترکیباتی برای جایگزینی آنتی بیوتیک ها در خوراک نه تنها از نقطه نظر تحقیقاتی بلکه برای کاربرد تجاری مورد توجه قرار گرفته است. بیشترین تأکید تا به امروز بر جنبه های ایمنی مواد غذایی، به ویژه بر کاهش بروز عوامل بیماری زا از طریق غذا متمرکز شده است.استفاده از ترکیبات جایگزین در خوراک در حال بررسی میباشد. از جمله آنها، ترکیبات شیمیایی مانند فرمالدئید هستند. فرمالدئید از لحاظ تاریخی برای مهار سالمونلا در خوراک در طی فرآوری خوراک استفاده شده است. در حال حاضر چندین محصول تجاری برای این منظور موجود است.

 

استفاده از ترکیباتی به منظور جلوگیری از تشکیل مایکوتوکسین ها و سایر عوامل بیولوژیکی ایجاد کننده آلودگی و کاهش کیفیت خوراک در طول ذخیره سازی، یک جزء حیاتی برای مدیریت مواد غذایی حیوانات میباشد. مطالعات و تحقیقات  کاربردی متعددی در خصوص  مواد شیمیایی مختلف برای افزودن به خوراک دام و طیور در طی  فرآوری خوراک انجام شده است و این موارد در مقالات مروری منتشر شده در چند دهه گذشته به خوبی مستند شده است. جای تعجب نیست که تمرکز زیادی برای کاربرد افزودنی های شیمیایی به ویژه در خوراک طیور به سمت محدود کردن سالمونلا در خوراک معطوف شده است.

یک افزودنی شیمیایی خوراک خاص باید دارای ویژگی هایی باشد تا برای استفاده معمول در خوراک دام و طیور ترویج شود، چندین معیار ضروری برای برآورده کردن این نیاز باید در نظر گرفته شود:

  1. اثربخشی در حضور مواد آلی بالا که مشخصه یک خوراک مخلوط معمولی است.
  2. دوز موثر باید در حیوان مورد نظر ایمن باشد و منجر به باقیمانده های نامطلوب در محصولات حیوانی نشود.
  3. هزینه نسبی اعمال شده برای مقادیر زیاد خوراک نیز باید در مقیاس تجاری و همچنین سهولت کاربرد و حداقل آسیب به تجهیزات آسیاب در نظر گرفته شده باشد.
  4. تأییدیه نظارتی دولتی هم در داخل کشور و هم در سطح بین المللی برای استفاده در رژیم غذایی حیوانات باید وجود داشته باشد.
  5. ایمنی کارگران در آسیاب خوراک و پس از آسیاب، تحویل به مزرعه و استفاده در مزرعه باید در نظر گرفته شود.

 

کاربرد ترکیبات شیمیایی در ضدعفونی خوراک

آ

آلودگی بیولوژیکی خوراک توسط موجودات همیشه یک موضوع پیچیده بوده و با عوامل متعددی که بر سطوح و انواع ارگانیسم‌ها تأثیر می‌گذارند و در هر زمان یا مکان معینی در یک خوراک یا ماده غذایی خاص وجود دارد.ترکیب میکروبی مرتبط با خوراک دام و طیور می تواند کاملاً متنوع باشد.ویروس ها، باکتری ها، قارچ‌ها و مخمرها همگی در خوراک‌ها شناسایی شده‌اند و در برخی موارد از طیف وسیعی از خوراک‌ها جدا شده‌اند. شناسایی الگوهای خاص یا عوامل حیاتی که جمعیت باکتریایی و یا غیر باکتریایی خاص مرتبط با خوراک را مشخص می‌کنند، همچنان مبهم باقی می‌ماند. در واقع، انتظار می رود عواملی مانند شرایط محیطی در طول ذخیره سازی و تغذیه ، زمان نگهداری و مواد اولیه خوراک در ترکیب نهایی یک خوراک یا ماده غذایی نقش داشته باشند، اما تا چه حد و چه عوامل دیگری ممکن است درگیر باشند، ناشناخته باقی مانده است. همانطور که تکنیک‌های مولکولی توسعه می‌یابند، می‌توان تصور کرد که چنین روش‌هایی می‌توانند برای شروع مطالعات جامعی به کار گرفته شوند که جمعیت‌های میکروبی را در خوراک ایجاد می‌کنند که با برخی عوامل تأثیرگذار مرتبط هستند و به طور بالقوه شناسایی می‌کنند که کدام عوامل برای عملیات پردازش خوراک خاص حیاتی هستند.

با توجه به توانایی فرمالدئید در تعامل با ماکرومولکول ها و عمل به عنوان یک عامل تثبیت کننده برای سلول های باکتریایی، جای تعجب نیست که فرمالدئید یک ترکیب ضد میکروبی بالقوه باشد. گلوتارآلدئیدها همچنین به عنوان اسپری ضدعفونی کننده در محل نگهداری جوجه های گوشتی و حیوانات و وسایل نقلیه حمل و نقل دام برای محدود کردن آلودگی باکتریایی و ویروسی استفاده شده اند. بخور فرمالدئید برای آلودگی‌زدایی سطح پوسته تخم‌مرغ مورد استفاده قرار گرفته است، اما نگرانی‌های مربوط به خطر، تحقیقاتی را برای روش‌های جایگزینی که به اندازه فرمالدئید در کاهش بار باکتری‌ها مؤثر هستند، برانگیخته است، حتی اگر فرمالدئید یکی از آنتی‌باکتری‌های مؤثرتر موجود باقی بماند.اما نکته ی قابل توجه این است که فرمالدئید در گروه ترکیبات سرطانزا قرار گرفته است و بدلیل خطراتی که برای سلامت انسان ها بویژه سلامت کارکنان مرغداری ها دارد،استفاده از آن از سال 2018 میلادی توسط اتحادیه اروپا ممنوع اعلام شد.فرمالدئید علاوه بر از بین بردن باکتری های مضر باعث تغییر فلور طبیعی دستگاه گوارش شده و از این رو سبب افزایش FCR  و مقدار کود میشود.

aimehrclinic-The-impact-of-the-use-of-formaldehyde-on-bacterial-spores-bacteria-and-yeast-fungus-1.jpg

 

با توجه به این موضوع که تقریبا تمامی ترکیبات ضدعفونی کننده خوراک دارای فرمالدئید میباشند،باید استفاده از ترکیبات طبیعی و بدون عوارض ثانویه برای ضدعفونی کردن خوراک استفاده شود.

آنتی آمونیوم اکسترا(ANTI AMMONIUM EXTRA) محصول منحصر بفردی است که شامل عصاره های گیاهی، مواد معدنی و اسید های ارگانیک می باشد. این محصول ضد عفونی کننده خوراک بوده و بار میکروبی خوراک را کاهش می دهد. محصول به صورت پودر مخلوط در دان طیور می باشد. آنتی آمونیوم اکسترا علاوه بر افزایش زمان عبور مواد غذایی از دستگاه گوارش دارای اثر ضد میکروبی نیز می باشد. همچنین این ترکیب با تاثیر بر روی کاهش تعداد باکتری های مضر و جذب آب بیشتر در روده ها موجب کاهش رطوبت و گاز آمونیاک بستر می گردد. این محصول بدلیل فرمولاسیون طبیعی و ایمن هیچ گونه باقیمانده مضری در تولیدات حیوان و محیط زیست برجای نگذاشته و از این رو فاقد دوره پرهیز از مصرف میباشد.

جهت اطلاعات بیشتر در مورد آنتی آمونیوم اکسترا اینجا کلیک کنید

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *