انواع جرب پرندگان و کارآمدترین راهکار درمانی

avimehrclinic-bulletin-huge-poultry-red-mite.png

جرب ها نوعی انگل خارجی هستند که به پر ها پیاز چه پرها و زیر پوست و پوست پا حمله می کنند و از خون و پر پرندگان تغذیه می کنند.جرب به تمام پرندگان حمله می کند.همه انواع جرب ها شبیه هم هستند و در آنها اندام های حسی و دهانی به خوبی نمایان است جرب ماده از جرب نر بزرگتر است بعد از تخم گذاری ماده لارو ها بیرون امده ولی دستگاه تناسلی ندارند و پس از 2 تا 3 بار پوست اندازی به بلوغ می رسند.

در این وبلاگ به ببرسی مهم ترین جرب های پرندگان و راهکارهایی جهت مقابله و درمان خواهیم پرداخت:

مهم‌ترین انگل‌های خارجی طیور از نظر اقتصادی، جرب های خانواده‌های Dermanyssidae و Macronyssidae (جرب قرمز طیور، جرب مرغ شمالی و جرب پرندگان گرمسیری) و Trombiculidae (جرب بوقلمون) هستند.

جرب قرمز (Red Mite):

جوجه‌ها، بوقلمون‌ها، کبوترها، قناری‌ها و پرندگان وحشی مختلف را در سراسر جهان آلوده می‌کند. این جرب های خونخوار نیز افراد را نیش می زنند اما نمی توانند روی آنها زنده بمانند یا به آنها حمله کنند. جرب‌های قرمز طیور تغذیه‌کننده‌های شبانه‌ای هستند که در طول روز در زیر کود، روی قفسه‌ها و در شکاف‌ها پنهان می‌شوند و در آنجا تخمگذاری میکنند. جمعت آنها در ماه های گرم تر به سرعت و در هوای سرد به کندی رشد می کنند. چرخه زندگی ممکن است تنها در 1 هفته کامل شود. یک سالن پرورش ممکن است تا 9 ماه پس از تخلیه پرندگان همچنان آلوده باقی بماند.

جهت اطلاعات بیشتر و مطالعه چرخه زندگی جرب قرمز اینجا کلیک کنید

جهت مشاوره تخصصی در زمینه طیور صنعتی و زینتی اینجا کلیک کنید

انتقال

انتقال از طریق پراکندگی جرب یا تماس با پرندگان آلوده، حیوانات یا اشیاء بی جان است. در صنعت مرغداری ، جرب ها اغلب بر روی اجسام بی جان مانند قفسه ها یا توسط پرسنل پراکنده می شوند.

هجوم شدید جرب ‌های قرمز طیور باعث کاهش پتانسیل تولید مثل در نرها، کاهش تولید تخم در ماده‌ها، کاهش وزن در پرندگان جوان و کاهش راندمان تبدیل غذا می‌شود. آنها همچنین می توانند باعث کم خونی و مرگ شوند. جرب قرمز طیور ممکن است در طول روز در لانه ها، به‌ویژه در شکاف‌های تاریک، یا روی پرندگان در شب یافت می‌شوند. نقش آنها به عنوان ناقل سایر پاتوژن ها در طبیعت نیاز به مطالعه دارد، اما انتقال ویروس های آنسفالیت ، ویروس آبله مرغان و باکتری های سالمونلا انتریتیدیس، پاستورلا مولتوسیدا، کوکسیلا بورنتی و بورلیا آنسرینا به اثبات رسیده است.

پیشگیری و کنترل:

محفوظ نگه داشتن پرندگان ازجرب و استفاده از شیوه های بهداشتی خوب برای جلوگیری از تجمع جمعیت جرب ها مهم است. هنگامی که طیور آلوده شدند، کنترل ممکن است با سمپاشی یا غبارپاشی قفس پرندگان و نظافت بستر با هدف همه مکان‌های مخفی کردن جرب قرمز طیور (مثلاً پشت لانه ها، شکاف‌ها) با فشار زیاد انجام شود. کنترل سیستمیک با  استفاده از سموم ایورمکتین (1.8-5.4 mg/kg) یا موکسیدکتین (8 mg/kg) برای دوره‌های کوتاه مؤثر است، اما دوزهای بالاهزینه بر هستند، و امکان مسمومیت پرنده نیز وجود دارد و در عین حال نیاز به استفاده مکرر دارند.

جرب پرندگان شمالیNorthern Fowl Mite:

Ornithonyssus sylviarum مهمترین انگل مرغ تخمگذار و جوجه های مولد در ایالات متحده آمریکا و آفت جدی مرغ ها در سرتاسر منطقه معتدل سایر کشورها می باشد. بعد از بوقلمون‌ها، از نظر اهمیت در رتبه دوم قرار دارد.با این حال، بیشترین شیوع تنها در پرندگان گزارش شده است.آن ها انگل های خونخوار اجباری هستند که می توانند چرخه زندگی خود را در عرض 5 تا 12 روز کامل کنند. در خارج از میزبان، کنه ها بسته به دما و رطوبت نسبی ممکن است تا 4 هفته عمر کنند.درحالت معمول بین پر ها قرار دارند اما در شیوع سنگین، آنها را می توان روی تخم مرغ یافت. حتی آلودگی متوسط (بیش از 100 کنهبه ازای هر پرنده) می تواند باعث کاهش تولید تخم و راندمان تبدیل خوراک در مرغ های تخمگذار شود. ویروس های آنسفالومیلیت اسب، بیماری نیوکاسل و همچنین ویروس آبله مرغان از این جرب ها جدا شده است. با این حال، جرب ها ناقل مهم این ویروس ها نیستند. یافته های بالینی و کنترل مشابه با جرب قرمز طیور است.

پیشگیری از ورود جرب به گله بهترین راهکار است زیرا ریشه کنی آن فوق العاده دشوار است همچنین احتمال مقاومت به سموم نیز وجود دارد.از جمله راهکار ها میتوان به استفاده از خاک دیاتومه در بستر و رعایت بهداشت و کنترل رطوبت اشاره کرد.

جرب پرندگان گرمسیری:

جرب پرندگان گرمسیری Ornithonyssus bursa در سراسر مناطق گرمتر جهان حضور دارند و در هاوایی، تگزاس، فلوریدا، ایلینوی، ایندیانا، مریلند و نیویورک گزارش شده است. از نظر زیست شناسی و عاداتش شباهت زیادی به جرب مرغان شمالی دارد اما نسبت بیشتری از تخم های خود را در لانه های پرندگان می گذارد. میزبان ها شامل جوجه ها، بوقلمون ها، اردک ها، کبوترها، گنجشک ها، سارها، پرندگان مینا و مردم هستند. ویروس آنسفالومیلیت اسب غربی از این کنه بازیابی شده است، اما هیچ مدرکی مبنی بر انتقال ویروس وجود ندارد.

یافته های بالینی و کنترل مشابه با جرب قرمز طیور است.

جرب فلس پایی یا پوسته پوسته کننده Scaly Leg Mite

Knemidocoptes mutans، یک جرب کوچک، کروی و سارکوپتیک است که معمولاً در بافت زیر پوسته پاها جای میگیرد. در مراکز مرغداری مدرن نادر است اما در طیور خانگی و پرورش در محیط باز غیر معمول نیست.معمولاً در پرندگان مسن تر است که تحریک و ترشح باعث ضخیم شدن پاها، پوشیده شدن و آزار آنها می شود. فلس های پا و ساق پا بلند می شوند و در نتیجه لنگش ایجاد می شود. پرندگان از تغذیه خودداری می کنند و ممکن است پس از چند ماه مرگ آنها رخ دهد. تمام چرخه زندگی آن ها در پوست است. انتقال از طریق تماس است عفونت ها می توانند برای دوره های طولانی نهفته باشند تا زمانی که هرگونه تنشی باعث افزایش جمعیت آن ها شود.

برای کنترل، پرندگان مبتلا باید معدوم یا جدا شوند و خانه ها باید مرتباً تمیز و سمپاشی شوند، همانطور که برای جرب  قرمز طیور توصیه می شود. پرندگان منفرد باید با ایورمکتین یا موکسیدکتین خوراکی یا موضعی (0.2 میلی گرم بر کیلوگرم)، محلول گوگرد 10 درصد یا فلوراید سدیم 0.5 درصد درمان شوند.اما شایان ذکر است که امکان مقاومت این انگل ها به این نوع درمان زیاد است.

چیگرها: Common chigger

چیگرها شکل جوان گونه ای از جرب ها هستند که از خانواده ترامبوکلیدا هستند. این حشرات به پرندگان هجوم می‌آورند و مردم و سایر پستانداران را گاز می‌گیرند و از سلول‌های پوست و لنف نیمه هضم شده تغذیه می‌کنند. پرندگانی که به شدت انگلی شده اند بی حال میشوند، از خوردن امتناع می کنند و ممکن است از گرسنگی و خستگی بمیرند. لاروها ممکن است به صورت منفرد یا به صورت خوشه ای در قسمت شکمی پرندگان یافت شوند.راه کنترل آن ها حفظ و رعایت بهداشت است.

جرب بوقلمونTurkey Chigger

لارو Neoschongastia americana، بوقلمون چیگر، در پرندگان متعددی انگلی هستند. در سراسر جنوب ایالات متحده، آنها آفت اصلی بوقلمون ها هستند که در تابستان در خاک های رسی سنگین قرار دارند. چیگرها در گروه هایی با 100 کنه در هر ضایعه به مدت 8 تا 15 روز تغذیه می کنند. بوقلمون ها ممکن است هر کدام 25 تا 30 ضایعه داشته باشند. یک ضایعه با قطر 3 میلی متر ممکن است باعث کاهش قابل توجه در بازارپسندی آن ها شود. برای جلوگیری ازاین موضوع ، بوقلمون ها باید حداقل 4 هفته قبل از گشتار درمان شوند.

جرب کیست زا Cyst mite

Laminosioptes cysticola، یک انگل کوچکدر  جوجه‌ها، بوقلمون‌ها و کبوترها است که اغلب با مشاهده شکل های آهکی سفید تا زرد مایل به زرد به قطر 3-1 میلی‌متر در زیر پوست، عضله، ریه‌ها و احشاء شکم تشخیص داده می‌شود. . معاینه دقیق پوست و زیر پوست پرندگان در زیر میکروسکوپ تشریح اغلب کنه ها را نشان می دهد. از بین بردن پرنده بهترین کنترل برای این انگل بوده است، اما ایورمکتین ممکن است موثر باشد.

جرب پرFeather Mite

بیشتر جرب های پر متعلق به خانواده های Analgidae، Pterolichidae و Proctophyllodidae هستند. عمدتاً از روغن های پر ، قارچ ها و پوسته های پوست تغذیه می کنند. بیش از 25 گونه از جمله Megninia cubitalis، M ginglymura و Pterolichus obtusus در طیور اهلی یافت می‌شوند، اما در مزرعه‌های مرغداری مدرن نادر هستند، اگرچه استثنائاتی نیز وجود دارد. شیوع Allopsoroptoides galli در تاسیسات سالن های تخمگذاری تجاری در برزیل گزارش شده است. این آلودگی ها باعث درماتیت و کاهش قابل توجه وزن بدن مرغ و تولید تخم مرغ شد.کنه های پر آسیب اقتصادی کمی دارند اما ممکن است تولید تخم را از طریق سوء تغذیه، از دست دادن پر و درماتیت کاهش دهند. پرندگان مبتلا باید با کنه کش ها تیز شوند یا می توان از ایورمکتین خوراکی یا موضعی استفاده کرد.

جرب ساقه پرDepluming Mite

Neocnemidocoptes gallinae، در سرتاسر جهان یافت می‌شود و در اپیدرم در قاعده ساقه‌های پر فرو می‌رود و در بهار و تابستان در جوجه‌ها، قرقاول‌ها، کبوترها و غازها باعث تحریک شدید و کشیدن و از دست دادن پر می‌شود. هیپرکراتوز، ضایعات پوستی، و نکروز انگشتی می تواند در نتیجه نقب ایجاد شود. پرندگان مبتلا باید جدا شده و با مواد کنه کش درمان شوند.

استفاده از سموم میتواند جهت مقابله با اکثر گونه های جرب مفید باشد. اما این سموم نکته ی قابل بحث زیادی دارند که باید در استفاده از آنها دقت لازم را به خرج دهیم:

  1. علاوه بر جرب ها میتوانند سبب ایجاد عارضه و آسیب ثانویه برای پرنده شوند
  2. نیاز به تکرار و تداوم دارد
  3. امکان مقاومت جرب به سموم وجود دارد
  4. هزینه بر است

با توجه به موارد ذکر شده باید دنبال راهکاری باشیم که در عین حال با جرب ها مبارزه کنیم اما پرنده را از هر گونه آسیب یا خطری در امان بداریم.پودر مخلوط در خوراک مایتوفید پلاس، محصول ماکیان دام پارس، از ترکیبات موثره موجود در گیاهان اکالیپتوس، بابونه، سیر و آویشن تشکیل شده است و می تواند جایگزینی مناسب برای کنه کش های شیمیایی در کنترل و از بین بردن جرب های قرمز طیور باشد.

ترکیبات موثره به کار رفته در محصول ضد جرب قرمز مایتوفید پلاس، علاوه بر اینکه منجر به دور شدن جرب ها از بدن پرنده شده، تمایل آنها به خون خواری از پرنده را از بین می برد و از این طریق امکان انتقال عفونت ها از جرب به مرغ های تخم گذار کاهش می یابد، بلکه با خواص ضد میکروبی خود و تنظیم و تقویت ایمنی، طیور را به بیماری هایی که ممکن است جرب قرمز ناقل آنها باشد نیز مقاوم می کند و در مجموع از خسارت های اقتصادی ناشی از خود جرب و یا بیماری هایی که توسط جرب در گله شایع می شوند، جلوگیری می کند.

جهت اطلاعات بیشتر در مورد مایتوفید پلاس اینجا کلیک کنید

جهت مشاوره تخصصی در زمینه طیور صنعتی و زینتی اینجا کلیک کنید

 

 

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *