سندروم کبد چرب؛بازسازی بافت کبد

avimehrclin-ic-faty-liver-poultry.png

سندرم هموراژیک کبد چرب

سندرم هموراژیک کبد چرب (FLHS) یک بیماری متابولیک است که با افزایش بیش از حد تجمع لیپیدها در کبد (استئاتوز کبدی) که منجر به کاهش تولید تخم می شود،مشخص می شود و اغلب مرگ ناگهانی را به دنبال دارد.

علت مشخصی برای سندروم کبد چرب وجود ندارد، اما ترکیبی از عوامل مختلف (تغذیه ای، محیطی، هورمونی) وجود دارد که می تواند بر استفاده از لیپید از کبد تأثیر بگذارد. عوامل مستعد کننده اصلی عبارتند از:

  • مصرف انرژی بالا: رژیم های غذایی بسیار غلیظ و یا مصرف بیش از حد خوراک که با انرژی مورد نیاز متعادل نیستند منجر به افزایش چربی بدن می شود. بافت خوراک نیز به دلیل تأثیر بر مصرف خوراک می تواند تأثیر داشته باشد.
  • تعادل نادرست بین پروتئین و انرژی و یا سطح پایین اسیدهای آمینه ضروری لازم برای انتقال اسیدهای چرب.
  • مواد تشکیل دهنده خوراک و نوع منبع انرژی: وقتی از کربوهیدرات (نشاسته) به جای چربی برای سنتز اسیدهای چرب و اجزای زرده استفاده می شود، استرس متابولیک در کبد افزایش می یابد. رژیم غذایی مبتنی بر ذرت نیز یک عامل اضافی در مقایسه با رژیم غذایی گندم است، زیرا سطح کولین در ذرت بسیار کمتر است.
    وجود مایکوتوکسین هایی که باعث تجمع چربی و آسیب کبدی می شود. سیستم های مسکن قفسی: به دلیل فعالیت کمتر در مقایسه با سایر سیستم های مسکن، نیاز به انرژی نگهداری کمتر است.
  • دمای محیطی بالا: در شرایط گرم، انرژی مورد نیاز برای نگهداری به دلیل فعالیت کمتر و نیاز کمتر به تولید گرما برای حفظ دمای بدن پرندگان کاهش می یابد.
  • هورمون‌ها: استروژن در تخمدان‌های فعال در بلوغ جنسی، از چند هفته قبل از اولین تخم‌مرغ تولید می‌شود و به عنوان عامل اصلی تحریک سنتز چربی در کبد برای تولید زرده تخم‌مرغ است. هنگامی که غلظت استروژن پلاسما بالاتر است، خطر افزایش خطر در مرغ های تخمگذار در اوج تولید وجود دارد.

 

علائم بالینی

پرندگان در گله های آسیب دیده اضافه وزن دارند و تاج و ریش رنگ پریده دارند. تولید تخم‌مرغ کاهش می‌یابد و به خصوص در گله‌های مسن‌تر، کیفیت پوسته تخم‌مرغ نیز می‌تواند تأثیر منفی بگذارد، زیرا کبد سالم برای فعال‌سازی ویتامین D3 به شکل فعال متابولیک آن ضروری است. مدفوع مرطوب یا تغییر در قوام کود اغلب مشاهده می شود.

avimehrclinic-Fatty-Liver-Hemorrhagic-Syndrome.jpg

تشخیص

تشخیص بر اساس شرح حال، علائم بالینی و  کالبدگشایی است. معاینه هیستوپاتولوژیک یک ابزار دقیق به حساب می آید. تست خون می تواند تشخیص را تایید کند، اما به عنوان یک روش معمول استفاده نمی شود.

 

درمان و کنترل

مدیریت انرژی در رژیم غذایی جهت پیشگیری ضروری است

مرغ های تخمگذار باید انرژی کافی برای تولید بهینه دریافت کنند، اما نه بیش از حد. نظارت منظم بر وزن بدن و مصرف خوراک کلیدی است، زیرا عامل اصلی در ایجاد کبد چرب تعادل مثبت انرژی است.

تامین چربی (روغن گیاهی ایده آل و باکیفیت) به جای کربوهیدرات، در عین حفظ سطح انرژی یکسان، خطر ابتلا به کبد چرب را کاهش می دهد.

از آنجایی که خطر مصرف بیش از حد خوراک و انرژی زمانی که پرندگان با خوراک پلت شده یا خرد شده تغذیه می شوند بیشتر است، توصیه می شود که طیور را با خوراک آسیاب شده با ساختار مناسب تغذیه کنید.

رژیم غذایی باید حاوی مقادیر کافی از عوامل لیپوتروپیک مانند کولین، متیونین و B12 باشد که به حرکت لیپیدها از کبد و جلوگیری از تجمع چربی اضافی و همچنین آنتی اکسیدان ها (ویتامین E و سلنیوم) برای جلوگیری از آسیب سلولی کمک می کند. مکمل با عوامل لیپوتروپیک (که در بالا ذکر شد، اینوزیتول، بتاین…) می تواند به بهبود کبد چرب در گله های آسیب دیده کمک کند.

چگونه اختلالات کبدی در طیور را درمان کنیم؟

از درمان های متفاوتی برای اختلالات کبدی میتوان استفاده نمود. ممکن است اصلاحات تغذیه ای، مکمل های غذایی به همراه داروهای آنتی بیوتیک، ضد ویروسی یا ضد انگلی در صورت نیاز انجام شود. گاهی اوقات، این بیماری قابل درمان نیست، فقط می توان کیفیت زندگی پرنده را بهبود بخشید. استفاده از محصولات هومیوپاتی یا گیاهی ممکن است برای حمایت از کبد پرنده مفید باشد، اما فقط باید تحت راهنمایی یک دامپزشک  استفاده شود.جهت پیشگیری و درمان اختلالات کبدی میتوان از محصول کاملا طبیعی هپامارین استفاده کرد. هپامارین با داشتن ماده موثره ی گیاه خار مریم(سیلیمارین) میتواند سبب جلوگیری و درمان اختلالات کبد و صفرا شود و همچنین با سم زدایی کبد سبب بهبود فعالیت آن شود.

جهت اطلاعات بیشتر در مورد هپامارین اینجا کلیک کنید

 

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *