عفونت کیسه زرده؛پیشگیری و درمان

avimehrclinic-yellow-chick-ANGARA-HPS

عفونت کیسه زرده که به عنوان امفالیت نیز شناخته می شود، یکی از علل شایع مرگ جوجه های تازه از تخم بیرون آمده است و بیشتر در اثر عفونت با باکتری اشرشیاکلی ایجاد می شود (تقریباً 70٪ موارد)، با این حال استافیلوکوکوس اورئوس، سالمونلا، استرپتوکوک، انتروباکتر هافنیه، کلبسیلا. سودوموناس spp و آسپرژیلوس فومیگاتوس نیز از علل شایع هستند. جوجه ها می توانند در حین جوجه کشی یا زمانی که در سالن های پرورش هستند آلوده شوند.

ستر : برای ورود باکتری به پوسته تخم مرغ در حال جوجه کشی، باید آلودگی یا از قبل در انکوباتور وجود داشته باشد یا وارد آن شود. این امر در نتیجه ضدعفونی نامناسب یا عدم ضدعفونی دستگاه جوجه کشی و یا تجهیزات مربوطه (دستگاه چرخان تخم مرغ، دماسنج)، قرار دادن تخم مرغ های کثیف در دستگاه جوجه کشی، یا جمع آوری تخم مرغ ها با دست های کثیف رخ می دهد. اگ  ر تخم های بدون نطفه یا  حاوی جنین مرده در انکوباتور باقی بمانند، اینها نیز می توانند انکوباتور را با باکتری ها آلوده کنند، به خصوص اگر منفجر شوند.

دوره هچ: جوجه ها در صورت قرار گرفتن در معرض باکتری های ناشی از اسفنج های آلوده قدیمی که برای کمک به افزایش سطح رطوبت مورد استفاده قرار می گیرند، یا اگر از  سینی قدیمی استفاده شود که تمیز نیستند، ممکن است در مرحله هچ آلوده شوند.

پس از هچ: درست قبل از بیرون آمدن جوجه از تخم، کیسه زرده  از طریق ناف “جذب” می شود. هنگامی که کیسه زرده به طور کامل جذب شد، ناف بلافاصله شروع به بهبود می کند و خشک می شود. با این حال، اگر جوجه ها نتوانند به طور کامل کیسه زرده را قبل از جوجه ریزی جذب کنند، در قسمت بیرونی بدنشان یک توده چسبیده ظاهر می شود که همان زرده جذب نشده است. کیسه جوجه هایی که کیسه های زرده جذب نشده دارند در مضیقه بزرگی هستند. زرده تخم مرغ منبع مواد مغذی حیاتی و آنتی بادی های محافظ برای جوجه است. هنگامی که جوجه ها نتوانند تمام مواد مغذی را جذب کنند، قوی نیستند و سیستم ایمنی ضعیفی خواهند داشت. علاوه بر این، کیسه های زرده جذب نشده اساساً یک ضایعه باز التیام نیافته هستند که جوجه را مستعد ابتلا به عفونت باکتریایی می کند. هنگامی که کیسه های زرده عفونی می شوند، اغلب به رنگ قهوه ای مایل به زرد یا سبز یا قرمز متمایل به زرد دیده می شوند.

AVIMEHRCLINIC-Yolk-sac-infection.jpg
کیسه ی زرده ی جذب نشده در جوجه ی یک هفته

اکثر جوجه های مبتلا به عفونت کیسه زرده در عرض 24 ساعت پس از خروج از تخم می میرند و در 5 تا 7 روز تلفات به اوج خود می رسد. جوجه هایی که به روز دوم یا سوم می رسند اغلب بسیار کوچکتر از سایر پرندگان هستند. هر جوجه‌ای که بهبود می‌یابد، سیستم ایمنی ضعیفی خواهد داشت، که آنها را مستعد ابتلا به عفونت با سایر پاتوژن‌های فرصت‌طلب و ایجاد بیماری‌های تنفسی مزمن می‌کند.

علائم کلینیکی

  1. شکم نرم و متسع
  2. ناف خیس یا باز
  3. کیسه زرده بزرگ شده و جذب نشده
  4. تغییر رنگ ناف
  5. بوی بد (تخم مرغ گندیده)
  6. جمع شدن در نزدیکی منبع گرما

پیشگیری

  1. بهداشت تخم مرغ و انکوباتور را به شدت رعایت کنید.
  2. انکوباتور و هرگونه تجهیزات و وسایل جوجه کشی مورد استفاده قبل از جوجه کشی را ضد عفونی کنید.
  3. تخم های نابارور و تخم های دارای جنین مرده را از دستگاه جوجه کشی خارج کنید
  4. بلافاصله تمام سطوحی را که ممکن است در تماس با جوجه ها در طی چند روز اول پس از جوجه ریزی قرار گیرند ضدعفونی کنید.
  5. جوجه ها را در شرایط آب و هوایی بهینه از لحظه بیرون کشیدن از انکوباتور تا زمان قرار دادن آنها در سالن پرورش نگهداری کنید تا از سرد شدن یا گرم شدن بیش از حد جلوگیری شود
  6. به تعویق انداختن تغذیه جوجه های تازه هچ شده،کمک میکند تا  جذب کیسه زرده بهتر انجام شود.
  7. استفاده از مکمل های تقویت کننده سیستم ایمنی

گفته شد که عفونت کیسه زرده بیشتر در اثر عفونت با باکتری اشرشیاکلی ایجاد می شود. علاوه بر ان با توجه به ضعف تکامل سیستم ایمنی در جوجه هایی که دچار این نوع عفونت میشوند،استفاده از داروی گیاهی ایمونوپروپوفیت میتواند به بهبود و تقویت سیستم ایمنی آن ها کمک بزرگی کند.ایمونوپروپوفیت حاوی عصاره گیاهان اکیناسه(سرخارگل)،شیرین بیان و پروپولیس است.این مکمل گیاهی باعث افزایش تکثیر انفوسیت های B، تعداد لکوسیت ها و افزایش سطح سرمی ایمونوگلوبولین ها می شود و پاسخ ایمنی را با کنترل فعالیت سلولهای NK برای تعدیل سیستم ایمنی ، بهبود می بخشد و در مجموع با تقویت ایمنی سلولی و همورال مقاومت جوجه ها به انواع بیماری ها و
عفونت ها را افزایش داده وتلفات را پایین می آورد..

جهت اطلاعات بیشتر در مورد داروی گیاهی ایمونوپروپوفیت اینجا کلیک کنید

مکمل سین بیوتیک MLC  محصول ماکیان دام پارس حاوی ترکیب قدرتمندی از میلیون ها باکتری مفید لاکتوباسیلوس کازئی و پری بیوتیک اختصاصی آن، دکستران است که باعث بازسازی و تنظیم فلور میکروبی،می شود و به تقویت سیستم ایمنی نیز کمک می کند.همچنین این محصول با کاهش PH دستگاه گوارش و حذف رقابتی پاتوژن ها میتواند در پیشگیری و کنترل عفونت های گوارشی نقش داشته باشد.

جهت اطلاعات بیشتر در مورد سین بیوتیک MLC اینجا کلیک کنید

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *