چگونه آلودگی میکروبی در کارخانه های تولید کننده خوراک طیور را به حداقل برسانیم؟

avimehrclinic-premix-poultry-خوراک-طیور

آلودگی سالمونلا در طیور  معمولاً در سه عامل قابل ردیابی است: (1) آلودگی خوراک، (2) آلودگی محیطی، (3) انتقال از طریق تخم مرغ.

هر یک از این عوامل ذکر شده بر عوامل دیگر تأثیر می گذارد و با آنها ارتباط متقابل دارد.برای اینکه یک برنامه مدیریتی در کاهش تعداد کل سالمونلاها و سایر میکروارگانیسم‌های بیماری‌زا تا حد امکان موفق باشد، هر سه عامل ذکر شده در بالا باید به عنوان منابع بالقوه در نظر گرفته شوند. اگر قرار است از آلودگی پرندگان به سالمونلا جلوگیری شود، بهداشت محیط و خوراک باید مورد توجه قرار گیرد.

کیفیت مواد اولیه ی مورد استفاده برای تولید خوراک توسط کارخانه  خوراک طیور مهم است زیرا آنچه پرندگان می خورند می تواند بر کیفیت گله و سالم بودن گوشت و تخم مرغ گله تأثیر بگذارد. کنترل کیفیت مواد تشکیل دهنده خوراک توسط کارخانه خوراک طیور اولین گام مهم در جلوگیری از آلودگی پرندگان در دوره پرورش است.ردیابی منشاء عفونت سالمونلا  بسیار مهم است.بنابراین رعایت نکات بهداشتی و امنیت زیستی در کارخانجات تولید کننده خوراک بسیار مهم است.

 

نکاتی که کارخانجات تولید کننده خوراک طیور باید  جهت کنترل آلودگی عایت کنند:

  1. اول و مهمتر از همه، محل آسیاب خوراک مهم است. پیشگیری از آلودگی میکروبی باید از ابتدا و در مهندسی و ساخت تجهیزات مورد توجه قرار گیرد.
  2. هر کارخانه خوراک باید نقاط کنترل بحرانی را شناسایی کند و آن نقاط را برای پاتوژن ها به طور منظم بررسی کند و در صورت کشف آلودگی، برنامه ای برای اقدامات اصلاحی داشته باشد. طول مدت نگه داری مواد اولیه زیاد نباشد.
  3. هر یک از مواد اولیه خوراک طیور مورد استفاده در کارخانجات خوراک، خطر آلودگی خاص خود را دارد. مواد پرخطر باید به دقت غربال شوند. به طور کلی، پروتئین های حیوانی نسبت به پروتئین های گیاهی دارای سطوح بالاتری از آلودگی سالمونلا هستند.پودر پر باید جزء مواد پرخطر در نظر گرفته شود. این محصولات اغلب حاوی همان سروتیپ هایی هستند که به طور همزمان به عنوان عامل ایجاد آلودگی در  طیور شناسایی می شوند.
  4. ممکن است گاهی توصیه شود که استفاده از مواد اولیه پرخطر در رژیم غذایی برخی از طیور مانند پرندگان بسیار جوان، پر استرس یا گوشتی به حداقل برسد. پرندگان جوان در سن 1 تا 14 روزگی بسیار مستعد ابتلا به سالمونلا هستند. استفاده از خوراک پلت شده و یا کرامبل در این زمان حساس به سالمونلا باید مورد توجه قرار گیرد زیرا دمای به دست آمده در طی فرآیند پلت سازی در حذف سالمونلا موثر است.
  5. کارخانجات تولید کننده خوراک باید یک برنامه  کاربردی برای به حداقل رساندن آلودگی داشته باشند. از ورود افراد متفرقه به کارخانه آسیاب خوراک جلوگیری شود. تمامی افراد باید  مجهز به روپوش، روکش کفش یکبار مصرف، چکمه های لاستیکی ضدعفونی شده یا سایر اقدامات ایمنی زیستی مناسب باشند.
  6. باید مانع از لانه سازی جوندگان و پرندگان وحشی در کارخانه تولید کننده خوراک شویم و محل های باالقوه ی آن ها را از بین ببریم.
  7. کنترل گرد و غبار در کارخانه آسیاب خوراک برای کنترل سالمونلا ضروری است. گرد و غبار منبع اصلی آلودگی سالمونلا در کارخانه های تولید خوراک است.
  8. محل دریافت و تخلیه مواد غذایی باید تمیز، مرتب، منظم و دارای زهکشی مناسب باشد. مواد اولیه باید از لحاظ،آلودگی به فضولات جوندگان و یا پرندگان یا هر گونه آلودگی دیگر، باید قبل از تخلیه بررسی شوند. چاله های تخلیه باید عاری از هرگونه نشانه بصری از مواد اولیه قبلی باشد. چاله ها را می توان در پایان هر روز شستشو داد. مخلوطی از اسیدهای آلی را می‌توان به‌عنوان اسیدفایرها به خوراک نهایی اضافه کرد تا تعداد سالمونلاهای زنده را کاهش دهد.
  9. تمامی سیلو ها باید ضد آب باشند.
  10. ماشین های حمل و نقل خوراک باید طبق یک برنامه منظم بازرسی و ضدعفونی شوند. زباله ها هرگز نباید با همان وسایل نقلیه ای که مواد اولیه یا خوراک نهایی را حمل می کنند، حمل شوند. کامیون های تعیین شده باید فقط برای تحویل خوراک  استفاده شوند.
  11. سیستم تهویه متناسب با بخش های مختلف تنظیم شود و به گونه ای باشد که هوای وارد شده از قسمت ورودی هوا سالم و عاری از آلودگی باشد. سیستم های جابجایی هوا باید به طور کامل طبق برنامه ای دقیق، مرتب تمیز شوند. فیلترهای هوا باید قادر به حذف گرد و غبار باشند.
  12. پلت هایی که از خط تولید خارج میشوند را هرگز با پلت های آماده شده مخلوط نکنید.
  13. دستگاه‌های اسپری روغن را باید در مکان‌های عاری از گرد و غبار قرار دهید و روزانه آن هارا تمیز کنید.
  14. برنامه های آموزشی برای همه کارکنان کارخانه خوراک باید در نظر گرفته شود.

نکته ی قابل تامل این است که با رعایت تمامی نکات ذکر شده باز هم نمیتوان اطمینان حاصل کرد که هیچ گونه آلودگی وارد خوراک نمیشود. انتقال سالمونلا از خوراک گاهی منجر به تولید محصولات سالمونلا مثبت (یعنی گوشت و تخم مرغ) می شود. بسیاری از اوقات سروتیپ‌های سالمونلا که در مواد تشکیل دهنده خوراک یافت می‌شوند، با سروتیپ‌های معمول در فراورده های طیور یکسان نیستند. بنابراین،برنامه کنترل سالمونلا که صرفاً برای از بین بردن سالمونلا در خوراک است، نمیتوانند سایر سالمونلاهای موجود در گوشت و تخم مرغ را کنترل کند.با توجه به حساس بودن طیور صنعتی به آلودگی های موجود میتوان از افزودنی های ضدعفونی کننده خوراک استفاده کرد تا ریسک احتمالی آلودگی را کاهش دهیم.آنتی آمونیوم اکسترا(ANTI AMMONIUM EXTRA) محصول منحصر بفردی است که شامل عصاره های گیاهی، مواد معدنی و اسید های ارگانیک می باشد. این محصول ضد عفونی کننده خوراک بوده و بار میکروبی خوراک را کاهش می دهد. محصول به صورت پودر مخلوط در دان طیور می باشد. آنتی آمونیوم اکسترا علاوه بر افزایش زمان عبور مواد غذایی از دستگاه گوارش و افزایش جذب دارای اثر ضد میکروبی نیز می باشد. همچنین این ترکیب با تاثیر بر روی کاهش تعداد باکتری های مضر و جذب آب بیشتر در روده ها موجب کاهش رطوبت و گاز آمونیاک بستر می گردد. این محصول بدلیل فرمولاسیون طبیعی و ایمن هیچ گونه باقیمانده مضری در تولیدات حیوان و محیط زیست برجای نگذاشته و از این رو فاقد دوره پرهیز از مصرف میباشد.

جهت اطلاعات بیشتر در مورد آنتی آمونیوم اکسترا اینجا کلیک کنید

 

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *